برادر قاسم سلیمانی ازسوی آمریکا در فهرست سیاه تحریم‌ها قرارگرفت

کاخ سفید ایالات متحده آمریکا پنجشنبه ۱۳ نوامبر اعلام کرد که این کشور سهراب سلیمانی برادر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس را که سرپرستی معاونت امنیتی و انتظامی سازمان زندان‌های ایران را بر عهده دارد، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

سهراب سلیمانی پیش از این، مدیرکل سازمان زندان‌های استان تهران هم بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز علاوه بر تحریم سهراب سلیمانی، اداره کل زندان‌های تهران را هم تحریم کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانسی خبری گفت:‌ «تحریم علیه ناقضان حقوق بشر در زندان‌های ایران در حالی اجرا می‌شود که این کشور به صورت ناعادلانه، برخی اتباع خارجی از جمله اتباع ایالات متحده را زندانی می‌کند».

اشاره اسپایسر به روند دستگیری افراد دارای تابعیت دوگانه در ایران از جمله شماری از اتباع ایالات متحده است که در سال‌های گذشته، شاهد روندی صعودی بود. هم‌اینک سیامک نمازی و پدرش باقر نمازی، که دارای تابعیت ایرانی-آمریکایی هستند، به اتهام جاسوسی، در زندان‌های ایران به سر می‌برند و گزارش‌ها از وضعیت نامناسب نگهداری آن‌ها حکایت می‌کند.

زمستان گذشته، ایران پذیرفت که چهار شهروند ایرانی-آمریکایی را آزاد کند و واشینگتن نیز در مقابل، ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد که می‌گوید ناشی از فسخ یک قرارداد نظامی در زمان شاه بوده است همراه با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سود به جمهوری اسلامی پرداخت کرد.

اما وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای که درباره تحریم سهراب سلیمانی و اداره کل زندان‌های ایران صادر کرده، آورده که این اقدام به دلیل «نقض جدی حقوق بشر» در ایران است و تحریم‌های تازه را نشانگر «حمایت مداوم ایالات متحده از مردم ایران» است.

سازمان‌های حقوق بشری، بارها ایران را به شکنجه و بدرفتاری باز زندانیان متهم کرده‌اند. گزارش‌های متعددی هم از شرایط نامناسب زندانیان در ایران منتشر شده است.

در بخشی از بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: «ایالات متحده اختیار تحریمی خود خارج از حوزه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را برای مقابله با حمایت ایران از تروریسم، برنامه موشکی، ثبات‌زدایی از منطقه و نقض حقوق بشر، حفظ کرده و از آن استفاده می‌کند».

توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، سال ۲۰۱۵ منعقد و سال ۲۰۱۶ اجرا شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شد برنامه هسته‌ای تهران، تحریم‌های اعمال شده علیه ایران به خاطر این برنامه، لغو شد.