دادگاه فدرال آمریکا سه بانک ایرانی را در ارتباط با حمله تروریستی «حماس» محکوم کرد


دادگاه در جلسه دادرسی بعدی میزان خسارتی که باید پرداخت شود را تعیین می‌کند

در حکمی منحصر به فرد، دادگاه فدرال ایالات متحده، دوشنبه گذشته، حکومت‌های سوریه و ایران، سپاه پاسداران، و سه بانک ایرانی را به جرم مشارکت در حمله تروریستی «حماس» علیه دو شهروند آمریکایی-اسرائیلی در سال 2015 که منجر به قتل آنها شد محکوم کرد.

به گزارش «جروزالم پست»، چهارشنبه 14 ژوئیه 2021، نَعَمِه و اِیتام هِنکین، زن و شوهری آمریکایی-اسرائیلی، اول اکتبر 2015 به همراه چهار فرزندشان در نزدیکی شهر نابلس در اسرائیل در حال رانندگی به سمت خانه بودند که سه تروریست حماس به آنها حمله کرده و جلوی چشم بچه‌ها آنها را به رگبار بستند. تروریست‌ها سپس از محل حادثه گریختند، اما چند روز بعد توسط ارتش اسرائیل دستگیر و سرانجام به حبس ابد محکوم شدند.

فرزندان این دو شهروند مقتول، در سال 2019 اندکی پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، سپاه پاسداران را یک «گروه تروریستی» اعلام کرد، دادخواستی 360 میلیون دلاری بابت خسرانی که به آنها وارد شده بود ارائه دادند. شاکیان مدعی شدند که حماس برای کسب پشتیبانی مالی بابت آموزش نظامی و تهیه تسلیحات به حکومت‌های ایران و سوریه اتکا می‌کند.

به گفته شاکیان این پرونده، حکومت ایران از طریق نیروی قدس سپاه و دیگر نهادها از حماس پشتیبانی لجستیکی و نظامی می‌کند؛ و حمایت‌های مالی تهران از طریق «بانک مرکزی»، «بانک ملی»، و «بانک صادرات» به دست حماس می‌رسد.

دادگاهی در واشینگتن دی سی روز دوشنبه حکم داد که از آنجایی که حکومت‌های ایران و سوریه به همراه سپاه و بانک‌های ایرانی از اقدامات تروریستی حماس حمایت می‌کنند و از حماس به عنوان «نیروی نیابتی» استفاده می‌کنند، باید به جرم قتل ایتام و نعمه هنکین تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند. دادگاه در جلسه دادرسی بعدی میزان خسارتی که باید پرداخت شود را تعیین می‌کند.

به گفته «جروزالم پست»، این اولین باری است که دادگاه‌های ایالات متحده در جریان دادرسی پرونده‌ای بانک‌های مرکزی، ملی و صادرات ایران را به عنوان «مسئول حمله تروریستی توسط یک سازمان خارجی علیه شهروندان آمریکایی» مجرم شناخته‌اند.