مقام اسبق آمریکایی: دولت باید از تظاهرات مردم ایران حمایت کند

هارولد رود: ایرانی‌ها وزارت خارجه آمریکا را تحت فشار گذاشته‌اند تا بتوانند ترس از رئیسی را بهانه‌ای برای احیای هرچه زودترِ توافق هسته‌ای کنند
ایالات متحده آمریکا
دنبال‌ کنید
یک مقام اسبق وزارت دفاع ایالات متحده گفته که دولت آمریکا باید از تظاهرات مردم ایران علیه جمهوری اسلامی حمایت کند.

هارولد رود، مشاور اسبق وزارت دفاع آمریکا در امور ممالک اسلامی، به اندیشکده «پروژه پژوهش تروریسم» گفت: «مردم ایران می‌بینند که آمریکا از آنها حمایت نمی‌کند. در این شرایط چرا باید به پا خیزند؟ آنها قیام می‌کنند و به سادگی کشته می‌شوند، و با توجه به رفتارهای گذشته آمریکا، این احتمال وجود دارد که دولت باز موضعی نگیرد و کاری نکند، و رژیم ایران هم طبق معمول تظاهرکنندگان را سلاخی یا زندانی کند.»

رود در رابطه با مساله «برجام» گفت حکومت ایران ابراهیم رئیسی را رئیس جمهور کرده تا ایالات متحده را برای احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» تحت فشار بگذارد، و وزارت خارجه آمریکا هم از این امر استقبال می‌کند.

او ادامه داد: «ایرانی‌ها این پیام را می‌فرستند که اگر ایالات متحده هرچه زودتر برجام را احیا نکند، پس از آن‌که رئیسی بر مسند صدارت نشست، دیگر نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.»

به گفته رود: «ایرانی‌ها وزارت خارجه [آمریکا] را تحت فشار گذاشته‌اند، که خودش می‌خواهد تحت فشار قرار بگیرد، تا بتوانند ترس از رئیسی را بهانه‌ای برای احیای هرچه زودترِ توافق هسته‌ای کنند. بنابراین، دولت [بایدن] به روشی عجیب و غریب به رئیسی نیاز داشت تا امضای توافقنامه را تسریع کند.»

رود تصریح کرد که رئیسی در نهایت هیچ‌کاره است، و این علی خامنه‌ای است که همه تصمیمات را می‌گیرد. به نظر او، قانون اساسی ایران مانند قانون اساسی شوروی سابق است، که تصمیم‌گیرنده نهایی در آن رهبر است. به گفته رود: «[قانون اساسی ایران] ایده‌های خوش آب و رنگ بسیار دارد، اما یک بند دارد که می‌گوید قدرت در اختیار رهبر است. او تمام تصمیمات را می‌گیرد، و بقیه فقط دکور هستند.»

به نظر این مشاور اسبق وزارت دفاع آمریکا، جمهوری اسلامی، به‌رغم اظهار تمایل برای احیای برجام، همچنان متعهد به پیگیری یک برنامه اتمی نظامی است، چرا که «آنها دیده‌اند که اگر حکومتی سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشد، هر کاری که دلش خواست می‌تواند بکند.»

با این وجود، به نظر رود اقداماتی هست که ایالات متحده می‌تواند انجام دهد تا جمهوری اسلامی به راحتی به آنچه می‌خواهد دست پیدا نکند. به‌عنوان مثال به نظر وی دولت آمریکا باید از مردم ناراضی و معترض ایران و از تظاهرکنندگان حمایت کند