پنتاگون: آمریکا در نظر دارد با ایران و شبه‌نظامیان وابسته به آن مقابله کند


به دستور سپاه، شبه‌نظامیان نیابتی ایران حمله به منافع آمریکا در عراق وسوریه را در دستور کار خود قرار داده‌اند
وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد که در نظر دارد با ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن در منطقه مقابله کند.
یک مقام آمریکایی، پنج‌شنبه، 22 ژوئیه 2021، در گفت‌وگو با خبرنگار «العربیه» گفت که ایران از گروه‌های شبه‌نظامی که به منافع ایالات متحده حمله می‌کنند حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند.
این مقام آمریکایی افزود «شاهد ادامه حملات علیه نیروهای آمریکایی هستیم، همچنین شیوه آشکاری از آموزش‌ و حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از گروه‌های شبه‌نظامی که به منافع ما حمله می‌کنند را شاهد هستیم.»
این مقام برجسته در وزارت دفاع آمریکا توضیح داد که واشینگتن هنگامی که به آمریکایی‌ها حمله می‌شود مبدا «دفاع از سربازان» را در دفاع از خود در پیش می‌گیرد و این حق طبیعی است و موضوع دفاع از نیروهای آمریکایی و مقرهای دیپلماتیک نیز بخشی از گفت‌وگوهای راهبردی آمریکا وعراق را تشکیل می‌دهد.
پیشتر جان کربی، سخنگوی پنتاگون تاکید کرده بود که ایران باید حمایت‌ها از شبه‌نظامیان وابسته به خود در عراق را متوقف کند.
او هفته گذشته در اظهاراتی به «العربیه» گفته بود که ایالات متحده درباره حملاتی که علیه منافع آن درعراق صورت می‌گیرد، نگران است.
منابع امنیتی پیشتر گفته بودند که رهبران سپاه پاسداران ایران دستورالعمل‌هایی را به شبه‌نظامیان عراقی برای حمله به اهدافی متعلق به آمریکا داده‌‌اند.
این منابع به نقل از دو منبع امنیتی عراقی که با «رویترز» گفت‌وگو کرده‌ و خواستند نامشان فاش نشود، نقل کردند که یکی از فرماندهان ارشد سپاه چند روز پیش از آن با گروه‌های شبه‌نظامی عراقی در بغداد دیدار کرده و به آنها دستوراتی را برای انجام حملاتی در عراق علیه منافع آمریکا داده است.
حضور حسین طائب در عراق
پیشتر سه منبع نظامی و دو امنیتی به خبرگزاری رویترز گفته بودند که حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران از نیروهای حشدالشعبی خواسته تا حملات خود علیه نیروهای آمریکایی درعراق را تشدید کنند.
بنا به این گزارش طائب اخیرا برای ملاقات با سران حشدالشعبی به عراق رفته بود. در عین حال او از این گروه‌ها خواسته بود حملات خود را برای اجتناب از درگیری گسترده، به طور کنترل شده انجام دهند.
دستورالعمل سپاه به شبه‌نظامیان
به گفته منابع امنیتی آگاه، سپاه از شبه‌نظامیان نیابتی خود خواسته هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه را بزرگ‌نمایی نکنند تا تنش‌های میان ایران و ایالات متحده تشدید نشود.
به گفته یک فرمانده ارشد شبه‌نظامیان که از محتوای جلسه طائب با حشدالشعبی مطلع شده‌اند، این دستورالعمل‌ها شامل هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکایی‌ها در سوریه و عراق است.
این منابع فاش کردند که مقامات ایرانی نقشه‌ها و مختصات مربوط به اماکن استقرار نیروها و منافع آمریکایی در عراق را به شبه‌نظامیان تحویل داده‌اند.
همچنین رویترز پیشتر گزارش داده بود که ایران از شبه‌نظامیان نیابتی خود در عراق به‌عنوان یک کارت(اهرم) فشار در پرونده مذاکرات هسته‌ای استفاده می‌کند.
ایران در شرایطی به تشدید تنش با ایالات متحده در عراق روی آورده که تلاش‌های دیپلماتیک جهت حل اختلافات میان واشینگتن و تهران در مذاکرات وین، جهت احیای توافق هسته‌ای، تا روی کار آمدن دولت جدید در این کشور متوقف شده است.