عفو بین‌الملل: ایران فورا استفاده از «سلاح اتوماتیک و گلوله‌های ساجمه‌ای» علیه معترضان را متوقف کند

عفو بین‌الملل خواستار پایان سرکوب معترضان در خوزستان از سوی نیروهای امنیتی شد

«عفو بین‌الملل»، در گزارشی خواستار پایان سرکوب خشن اعتراض‌های شهروندان خوزستانی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران شد.

این سازمان با استناد به «تصاویر میدانی» گزارش داد: «نیروهای امنیتی در خوزستان از «مهمات جنگی و گلوله‌های ساچمه‌ای» برای سرکوب معترضان استفاده کرده‌اند.»

در این گزارش آمده است نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران از زمان آغاز اعتراض‌ها به بی‌آبی گسترده در استان خوزستان، «دست‌کم هشت معترض، از جمله یک نوجوان» را به ضرب گلوله به قتل رسانده‌اند.

علاوه بر این تعداد زیادی از معترضان «به ضرب گلوله زخمی شده» و برخی از آنان در «بیمارستان‌ها بستری هستند».

عفو بین‌الملل در گزارش خود به «دستگیری گسترده فعالان عرب اهوازی» اشاره کرده است.

در بخشی از این گزارش به نقل از دیانا التهاوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل آمده است: «استفاده از مهمات جنگی علیه معترضانی که هیچ خطر جانی برای کسی نداشتند، نقض وحشتناک وظایف مقامات ایران برای حفاظت از زندگی انسان‌هاست.»

التهاوی می‌گوید: «معترضانی که برای بیان مشروع نارضایتی‌های سیاسی اقتصادی خود در ایران به خیابان می‌آیند، با باران گلوله، گاز اشک‌اور و بازداشت رو‌به‌رو می‌شوند».

در ادامه این گزارش آمده است: «مقامات ایران سابقه ترسناکی در استفاده غیر‌قانونی از زور دارند». وقایع امروز خوزستان «یادآوری دردناکی از فجایع نوامبر 2019، آبان 98 است» که طی آن نیروهای امنیتی ایران «صدها معترض را کشتند و هرگز عدالتی درباره آنها محقق نشد».

عفو بین‌الملل در این بیانیه خواهان «پایان مصونیت نیروهای امنیتی ایران» برای احتراز از «حمام‌های خون» در آینده شد. این سازمان حقوق‌بشری از مقامات ایران خواست فورا استفاده از «سلاح اتوماتیک و گلوله‌های ساجمه‌ای» علیه معترضان را متوقف کنند.

اعتراضات مردم خوزستان به بی‌آبی، خشکاندن رودخانه‌ها، نابودی محیط زیست و سیاست‌های تبعیض‌آمیز از پنج‌شنبه 24 تیر، در شهر حمیدیه آغاز و با پیوستن مردم شهرهای سوسنگرد (خفاجیه)، هویزه (حویزه)، ماهشهر (معشور)، شادگان (فلاحیه)، خرمشهر (محمره)، شوش (سوس)، خلفیه (رامشیر)، برخی مناطق اهواز و شهرهایی از استان‌های همجوار همچنان ادامه دارد.