کاظم جلالی:روسیه واکسنی به ایران ارسال نمی‌کند

تولید واکسن در روسیه برای مصرف داخلی این کشور است و در حال حاضر محموله‌ای به ایران ارسال نمی‌شود

بر خلاف تعهدات پیشین مسکو برای ارسال واکسن کرونا به ایران، در حال حاضر هیچ واکسنی به خارج از این کشور ارسال نمی‌شود.

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه با اشاره به این موضوع در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «در دیداری که روز پنج‌شنبه با مارگولوف معاون وزیر خارجه روسیه داشتم وی اعلام کرد پس از بهبود روند واکسیناسیون در این کشور، روسیه تعهدات خود برای ارسال واکسن به دیگر کشورها را ادامه خواهد».

بنا به گفته جلالی روزانه هفتصد نفر در روسیه در اثر ابتلا به کووید19جان خود را از دست می دهند. این میزان بیشتر از آمار رسمی مورد ادعای دولت ایران از میزان مرگ‌ومیر روزانه کرونا در کشور است که روزانه تا دویست نفر گزارش می‌شود.

سفیر ایران در مسکو مدعی شد روسیه برای تعهدات تحویل واکسن ها روی تولید مشترک با ایران حساب باز کرده است.

علاوه بر موضوع ارسال واکسن‌های کرونا از روسیه به ایران، جلالی گفت: موضوع باز شدن مرزها به روی تجار و دانشجویان ایرانی را با ایگور مارگولوف، معاون وزیر خارجه روسیه مطرح کرده است. مارگلوف در پاسخ به درخواست جلالی، باز شدن مرزهای روسیه به روی ایرانیان را تابع سه شاخص دانسته که ایران در هیچ کدام از آن‌ها نمی‌گنجد.

روسیه یکی از کشورهای تولید کننده واکسن کرونا در جهان است که ارتباطات استراتژیک، نظامی و تجاری گسترده‌ای با جمهوری اسلامی ایران دارد.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران سال گذشته در سخنانی، قاطعانه واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی به ایران را ممنوع کرد. پس از آن بود که مسئولان بهداشتی ایران بارها از تولید گسترده واکسن داخلی یا با همکاری مشترک کوبا و روسیه سخن گفتند. با این وجود در حال حاضر ایران یکی از پایین‌ترین نرخ‌های واکسیناسیون در جهان را دارد.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، 232 شهر ایران در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند، 117 شهر در وضعیت نارنجی و تنها 99 شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

ایران با جمعیتی 82 میلیونی مدعی است تا کنون هفت میلیون و 339 هزار و 804 شهروند دُز اول واکسن و تنها دو میلیون و 334 هزار و 317 دُز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.