نجیب میقاتی با کسب 73 رای نمایندگان مامور تشکیل دولت لبنان شد


نجیب میقاتی، سرمایه‌دار و نخست وزیر اسبق لبنان برای تشکیل کابینه، آرای 73 نماینده از 118 نماینده پارلمان این کشور را کسب کرد

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، روز دوشنبه، نجیب میقاتی، نخست وزیر اسبق را برای تشکیل دولت جدید در این کشور مامور کرد.
معرفی نخست وزیر جدید لبنان پس از یک سال بلاتکلیفی و دو بار ناکامی در تشکیل دولت با هدف برون‌رفت از گرداب فروپاشی فزاینده اقتصادی در این کشور صورت می‌گیرد.
پس از رایزنی‌ها در پارلمان لبنان دوشنبه، 26 ژوئیه، نجیب میقاتی، با کسب رای 73 تن از نمایندگان از مجموع 118 نماینده از طرف میشل عون مامور تشکیل دولت جدید در این کشور شد.
پیش از آن رفیق حریری، رئیس «جریان المستقبل» علی‌رغم گذشت بیش از 8 ماه از ماموریت برای برای تشکیل کابینه، انصراف داده بود.
رؤسای دولت لبنان از جمله فواد سنیوره، تمام سلام، سعد حریری و نجیب میقاتی نشستی را در مقر حریری در وسط بیروت، پایتخت منعقد کرده و رایزنی‌هایی را انجام دادند و در این زمینه توافق کردند تا مجددا حریری را برای تشکیل کابینه مامور نکنند.

به دنبال این توافق، نجیب میقاتی از حمایت فراکسیون‌های پارلمانی «تجمع دمکراتیک» طرفدار ولید جنبلاط، جریان المستقبل به ریاست حریری، جنبش امل به ریاست نبیه بری و «المرده» به ریاست سلیمان فرنجیه برخوردار و با کسب آرای 73 نماینده مامور تشکیل دولت جدید لبنان شد.
فراکسیون «جمهوری قوی» که از سوی حزب نیروهای لبنانی به رهبری سمیر جعجع در پارلمان این کشور نمایندگی می‌شود با بیان این که از هیچ نامزدی برای پست ریاست جمهوری حمایت نمی‌کند با دیگر بر ضرورت برگزاری انتخابات پارلمان زودهنگام در لبنان تاکید کرد.
این در حالی است که گروهی از معترضان لبنانی شامگاه یکشنبه در برابر خانه میقاتی تجمع کرده و با مامور شدن او برای تشکیل کابینه مخالفت کردند. معترضان گفتند که او یکی از افراد طبقه سیاسی حاکم است که لبنان را به سوی فروپاشی کشانده‌اند.
نجیب میقاتی در دو دوره در سالهای 2005 و 2011 به عنوان نخست وزیر لبنان ماموریت تشکیل کابینه این کشور را بر عهده گرفته بود.