استقبال شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران از خروج آمریکا از عراق

پس از اعلام آمریکا مبنی بر اینکه نیروهای نظامی‌اش به زودی خاک عراق را ترک خواهند کرد، شماری از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت حکومت ایران در این کشور از تصمیم واشینگتن استقبال کردند.

به گزارش وب‌سایت «میدل ایست آی»، سه‌شنبه 27 ژوئیه 2021، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریكا روز دوشنبه، در حالی که میزبان مصطفی الكاظمی نخست وزیر عراق در كاخ سفید بود، اعلام كرد «ما تا پایان امسال مأموریت رزمی خود در عراق را خاتمه خواهیم داد.»

با این وجود، نیروهای نظامی آمریکایی کماکان به آموزش ارتش عراق و كمک به نیروهای نظامی عراقی و همکاری اطلاعاتی با آنها ادامه خواهند داد، که با خواسته جناح‌های سیاسی و شبه‌نظامی مورد حمایت ایران برای عقب‌نشینی كامل آمریکا از عراق منافات دارد.

الکاظمی که در موقعیت دشواری قرار دارد، تلاش کرده مواضعی اتخاذ کند که نه ایران و نه آمریکا را نرنجاند. به گفته تحلیلگران، جلسه اخیر کاخ سفید به منظور ایجاد «پوشش سیاسی» برای الکاظمی برگزار شد، که طی مدت بیش از یک سالی که بر مسند قدرت در عراق بوده، از سوی هواداران ایران برای اخراج نیروهای آمریکایی تحت فشار شدید قرار گرفته است.

نخست وزیر عراق از یک سو سعی کرده قدرت شبه‌نظامیان هوادار ایران را محدود کند؛ اما از سوی دیگر، هنگامی که نیروی هوایی آمریکا پایگاه‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در مرز سوریه و عراق را در اواخر ماه ژوئن بمباران کرد، الکاظمی این کار را محکوم کرد و آن را «نقض حاکمیت ملی عراق» خواند.

در همین حال، به گفته «میدل ایست آی»، چندین گروه شبه‌نظامی طرفدار ایران در عراق به اعلامیه بایدن واکنش مثبت نشان دادند. «گردان‌های امام علی» در بیانیه‌ای «پایان حضور اجانب» را ستوده و گفتند که «از دولت عراق به خاطر عمل به وعده‌های خود سپاسگزار» هستند.

حشد الشعبی نیز اعلامیه بایدن را «گامی مثبت در جهت حاکمیت کامل عراق» دانست، و اظهار امیدواری کرد که این موضوع در عمل محقق شود. مقتدی صدر، رهبر «جریان صدری» نیز از اقدام آمریکا استقبال کرد.