کاغذنوشته بایدن در دیدار با الکاظمی حاوی چه پیامی برای ایران بود؟

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در دیدار با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در کاخ سفید، کاغذنوشته‌ای در دست داشت که در وهله اول به نظر می‌رسید به عنوان برگه یادداشتی طی مذاکرات با میهمان خود از آن استفاده کرده است.
اما در کاغذ دست نوشته بایدن که از نگاه دوربین‌ها و رسانه‌ها مخفی نمانده است دو جمله نوشته شده بود؛ یکی این‌که، ایالات متحده مصمم و آماده واکنش به حملات است و دیگری این‌که، ایران باید توقف حملات را جدی بگیرد.
پس از حملات مکرر به پایگاههای آمریکایی در عراق که واشینگتن شبه‌نظامیان وابسته به ایران را مسئول آن دانسته و حملاتی را علیه این گروههای شبه‌نظامی مورد حمایت تهران انجام داده است، اکنون از متن این کاغذ نوشته به نظر می‌رسد که در این دیدار، ایران محور گفت‌وگو‌های میان بایدن و الکاظمی بوده و رئیس جمهوری آمریکا خواسته از این طریق پیامی هشدار آمیز به ایران منتقل کند.
پیام هشدار آمیزی که ایران را از ادامه حملات علیه منافع آمریکایی در منطقه بر حذر داشته و بر عزم و آمادگی ایالات متحده برای واکنش به حملات ایران و گروههای شبه‌نظامی وابسته به آن تاکید دارد.
توافق‌نامه پایان ماموریت جنگی آمریکا در عراق
شایان ذکر است که دو طرف دوشنبه 26 ژوئیه توافق‌نامه‌ای برای پایان رسمی ماموریت جنگی آمریکا در عراق تا پایان 2021 امضا کردند، اما نیروهای آمریکایی به فعالیت‌های خود در عراق با نقش مستشاران نظامی ادامه خواهند داد.
از طرفی بایدن گفت: تا پایان سال ماموریت جنگی ما در عراق پایان خواهد یافت، اما در مرحله جدیدی که در دست بررسی داریم به همکاری‌مان برای مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد.
او همچنین توضیح داد که نقش نظامیان آمریکایی در عراق تنها به آموزش نیروهای عراقی و کمک به مقابله با گروه داعش محدود خواهد شد.
در بیانیه پایانی مشترک دور چهارم از گفت‌وگوهای راهبردی میان بغداد و واشینگتن، دوشنبه، دولت‌های دو کشور بر ضرورت پایبندی عراق به محافظت از افراد ائتلاف بین‌المللی که خدمات مشورتی و آموزشی ارائه می‌دهند، تاکید شد.
شایان ذکر است که بایدن و الکاظمی در کاخ سفید در اولین دیدار مستقیم میان‌ آنها در چارچوب گفت‌وگوهای استراتژیک میان ایالات متحده و عراق مذاکره کردند.