ادامه اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه برای هفدهمین روز پیاپی

کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، پنجشبه 7 مرداد، با ادامه اعتصابات خود در هفدهمین روز متوالی مقابل دفتر مدیریت این شرکت خواهان رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند.

کارگران هفت‌تپه از سه‌شنبه 22 تیر، با شروع دور جدید اعتصابات خود را در سال 1400 آغاز کردند.

یوسف بهمنی، نماینده معترض هفت‌تپه، مطالبات کارگران را «اخراج فوری کارفرمای خلع ید شده و محاکمه اختلاس‌گران»، «پرداخت فوری حقوق معوقه کارگران»، «تمدید فوری قراردادهای تمام همکاران به ویژه دفع آفات»، «بازگشت به کار همکاران اخراجی» و «واکسیناسیون عمومی، سریع و رایگان در مقابل کرونا» اعلام کرده است.

حقوق کارگران در بخش‌های مختلف شرکت هفت‌تپه از اردیبهشت تاکنون پرداخت نشده و کارگران بخش دفع آفات نیز بیش از یک ماه است که در اعتراض به عدم تمدید قراردادها دست از کار کشیدند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه از فعال‌ترین بخش‌های کارگری ایران هستند که به‌رغم بازداشت، احضارهای پی‌درپی توسط مراجع قضایی و فشارهای امنیتی به صورت دائم برای تحقق مطالبات خود دست به اعتصاب و اعتراض می‌زنند.

کارگران معترض از خصوصی‌سازی شرکت شکایت داشته و بارها اعلام کرده‌اند که «بعد از واگذاری ارزان‌قیمت کارخانه نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی، تمام معادلات تولیدی این کارخانه به هم خورده و پرداخت حقوق و دستمزدها انجام نمی‌شود و اداره درست آن امکان‌پذیر نیست.»

گفته شده است امید اسدبیگی و مهرداد رستمی که مجتمع 24 هزار هکتاری نیشکر هفت‌تپه را تنها با پیش‌پرداخت شش میلیارد تومان خریداری کردند، به تخلفات ارزی نیز متهم شده‌اند.