وزیر خارجه آلمان درباره به تعویق افتادن مذاکرات وین از سوی ایران و عدم پایبندی تهران به تعهدات هسته‌ایش شدیدا ابراز «ناراحتی» کرد

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، ضمن ابراز «ناراحتی» فزاینده و انتقاد از اقدام ایران در به تعویق انداختن مذاکرات وین با قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای سال 2015، تاکید کرد که گزینه احیای برجام «تا ابد روی میز نخواهد ماند».
وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با مجله «دیر اشپیگل» گفت: «با ناراحتی فزاینده‌ای از یک سو تاخیر ایران در از سرگیری مذاکرات هسته‌ای وین و از سوی دیگر همزمان با آن نقض هر بیشتر بند‌های اصلی توافق هسته‌ای توسط این کشور را دنبال می‌کنم».
هایکو ماس افزود: «امیدواریم بازگشت به توافق هسته‌ای حاصل شود و ما شدیدا اطمینان داریم که این رویکرد به نفع همه است». او همچنین افزود:«اما واضح است که این گزینه تا ابد روی میز نخواهد ماند».
مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای با ایران از آوریل گذشته آغاز شده است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده در سال 2018 با خروج از توافق هسته‌ای برجام تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اعمال کرد که به دنبال آن ایران هم در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به تدریج تعهدات برجامی خود را نقض کرد.
مذاکرات وین که آمریکا به طور غیر مستقیم در آن حضور دارد به نظر می‌رسد تا روی کار آمدن دولت جدید در ایران به ریاست ابراهیم رئیسی در اوایل ماه اوت، متوقف بماند.
هشدار آمریکا و فرانسه
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز پنج‌شنبه با تاکید این‌که «توپ در زمین ایران است»، هشدار داده بود که مذاکرات درباره پرونده هسته‌ای ایران «نمی‌تواند تا بی‌نهایت ادامه یابد.»
پیش‌ از آن نیز وزارت خارجه فرانسه هشدار داد در صورتی‌که ایران سریعا به میز مذاکره بازنگردد، شانس به نتیجه رسیدن توافق با قدرت‌های جهانی در خصوص احیای برجام را به مخاطره می‌اندازد.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، اگنس فون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، دوشنبه 26 ژوئیه، در کنفرانس روزانه خود خطاب به خبرنگاران گفت:«اگر تهران به همین روال پیش برود، نه تنها دستیابی به توافقی که تحریم‌ها را می‌تواند بردارد، به تعویق می‌افتد، بلکه احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و احیای برجام هم به مخاطره خواهد افتاد.»