سرکوب تجمعات اعتراضی در تهران؛ شعار «مرگ بر دیکتاتور» در حمایت از خوزستان

تعدادی ازشهروندان تهران عصر شنبه ۹ مرداد با برگزاری تجمعاتی روبروی تئاتر شهر و همچنین در چهارراه ولیعصر در حمایت از اعتراضات خوزستان اعلام حمایت کردند اما این تجمعات با حمله نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.
ویدیوهای منتشر شده توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد معترضان شعارهایی مانند« مرگ بردیکتاتور»، “از خوزستان تا تهران، اتحاد اتحاد» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر دادند و در برخی تجمعات صدای تیراندازی یا شلیک گلوله گاز اشک‌آور شنیده می‌شد.
تعدادی از شهروندان تهران عصر شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ روبه روی تئاتر شهر برای حمایت از اعتراضات خوزستان با شعار” آبان فرزند ندارد.. خوزستان آب ” تجمع اعتراضی بر پا کردند. همچنین در تجمعات روبروی تئاتر شهر تهران خبرهایی از اقدام نیروهای امنیتی به بازداشت برخی معترضین منتشر شده است.
در برخی تصاویر منتشر شده معترضین در اعتراض به سرکوب اعتراضات مردم خوزستان نسبت به بی‌آبی شعار «کشور آب ندارد، فشار ادامه دارد» سر دادند.
گفتنی است شب گذشته نیز، تهران و چندین شهر ایران شامگاه جمعه 8 مرداد پس از قهرمانی تیم پرسپولیس در لیگ برتر، شاهد حضور مردم و جوانان معترض به شرایط کشور بود و شعارهایی علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مانند «مرگ بر دیکتاتور» و «ننگ ما ننگ ما رهبر الدنگ ما» سر داده شد.
چندین منطقه از تهران، پایتخت ایران شاهد حضور هواداران پرسپولیس بود اما این حضور سریعا به تجمعی اعتراضی علیه حکومت تبدیل شد. در بهارستان تهران، تجمع‌کنندگان شعارهایی علیه خامنه‌ای چون «مرگ بر دیکتاتور» و «این همه سال جنایت مرگ بر ولایت» سر دادند.
شایان ذکر است روز جمعه بیانیه‌ای از سوی کمیته هماهنگی جنبش اعتراضات اهواز صادر شده که ضمن بیان دلایل اعتراضات اخیر، خواسته‌های مردم عرب اهواز را در 10 بند اعلام کرده است.
در این بیانیه آمده که نظام جمهوری اسلامی با پیگیری سیاست‌های تبعیض‌آمیز توسط نهادهایی چون سپاه پاسداران در تلاش است با انتقال آب و نابود کردن محیط زیست باعث کوچ اجباری مردم عرب از زیست بوم خود شود.
نویسندگان بیانیه مذکور افزودند که در راستای تحقق خواسته‌های مردمی از جمله آزادی دستگیرشدگان، عدم قطع اینترنت، آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز، توقف انتقال آب و ثروت‌های استان و تعیین سهمی از منابع ثروت برای مردم عرب روز چهارشنبه 13 مرداد تجمعی در خیابان سلمان فارسی اهواز و مقابل فرمانداری‌های دیگر شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.
گفتنی است استان خوزستان از 24 تیر به مدت 2 هفته شاهد اعتراضات گسترده مردم عرب نسبت به بی‌آبی و سیاست‌های انتقال آب بود. این اعتراضات از شهرستان‌های خفاجیه (سوسنگرد) و حمیدیه آغاز شد و به‌سرعت تمام شهرها و روستاهای استان را فراگرفت و به دیگر شهرها و استان‌های ایران سرایت کرد.
بنا به گزارش سازمان‌های حقوق بشری دست کم 9 نفر در این اعتراضات کشته شده و صدها نفر بازداشت شدند و جو امنیتی شدید هنوز بر اغلب مناطق حاکم است.