دبیرکل حزب‌الله لبنان: به‌زودی از ایران سوخت و احتمالاً دارو می‌آوریم

همزمان با نخستین سال‌روز انفجار سهمگین بندر بیروت و در حالی که وضعیت اقتصادی و سیاسی لبنان به‌شدت وخیم است، دبیرکل حزب‌الله گفت که این حزب آماده واردات سوخت از ایران «برای کمک به مردم لبنان» است.

به گزارش سایت‌های خبری لبنان، حسن نصرالله، شامگاه سه‌شنبه، دوازدهم مرداد، در دیدار با واعظین شیعه در آستانه ماه محرم، تأیید کرد که هیئتی از سوی حزب‌الله در روزهای جاری در ایران به سر می‌برد و برای پیشبرد این برنامه‌ها در حال مذاکره با مقامات ایران است.

به گفته وی، واردات سوخت «به زودی، چه زمینی و چه دریایی» آغاز خواهد شد.

حسن نصرالله تأکید کرد که «سازوکار واردات سوخت ایجاد شده است». اما وی توضیح بیشتری در این باره نداد.

دبیرکل حزب‌الله همچنین خبر داد که برای جبران کمبود شدید دارو در لبنان، واردات دارو از ایران نیز به عنوان اولویت، در دستور کار حزب‌الله است.

حسن نصرالله مخالفت‌های برخی از احزاب لبنانی و هواداران آنها را نسبت به ایفای نقش فعال‌تر ایران در لبنان، به «کارزارهای تحریک‌آمیز» نسبت داد و گفت که حزب‌الله، به عنوان یک حزب فعال در صحنه سیاست لبنان، به شرایط و «توطئه‌هایی که با هدف ایجاد تفرقه میان ملت در جریان است» وقوف دارد … و هرگز وارد جنگ داخلی نخواهد شد».

در روزهای گذشته برخی از سایت‌های لبنانی از اعزام هیئت حزب‌الله به تهران خبر داده بودند. ارزیابی می‌شود سخن از هیئتی است که قرار است روز پنج‌شنبه، چهاردهم مرداد، در آیین رسمی تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران، در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشته باشد.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت جدید لبنان، یا مسئولان دولت انتقالی این کشور، ظاهراً هنوز نسبت به اظهارات حسن نصرالله در خصوص واردات احتمالی سوخت و دارو از ایران، واکنشی نشان نداده‌اند.

اما برخی از فعالان مسیحی مارونیِ نزدیک به میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، در دوره اخیر، گفته بودند سیاستمداران لبنانی مخالف با ایران، جایگزین دیگری به جای کمک‌های ایران، پیدا نکرده‌اند و از این‌رو باید با پیشنهاد حسن نصرالله که بارها در دوره اخیر خواهان دریافت سوخت از ایران شده، موافقت کرد.

عراق و لبنان ماه گذشته توافقی را برای واردات سوخت عراق در برابر صادرات کالا از لبنان امضا کردند هر چند که مسئولان ارشد امور انرژی لبنان گفتند که توافق با عراق، تنها سوخت چهار ماه لبنان را تأمین می‌کند.

در این میان، مقامات ایران در مورد «سازوکار» ایجاد شده برای انتقال سوخت و دارو به لبنان توضیحی نداده‌اند. اما به نظر می‌رسد اظهارات حسن نصرالله پس از قطعی شدن توافق ایران بیان شده باشد.

ایران در دوره اخیر در یکی از خطیرترین شرایط اقتصادی خود قرار دارد و ایرانیان بیش از هر زمان دیگری، فقیر شده‌اند.

اعتراضات چند هفته‌ای اخیر در ایران نسبت به قطعی آب و برق در حالی در جریان بود که شرایط دارویی ایران نیز، در حالی که ویروس جهش‌یافته کرونا، از نوع دلتا، هر روز ده‌ها هزار ایرانی را مبتلا می‌کند، به یکی از مصیبت‌های بزرگ دیگر ایرانیان مبدل شده و فیلم‌های کمبود سرم و دارو در بیمارستان‌های مملو از بیماران در ایران، در فضای اجتماعی دست به دست می‌شود.

وزارت نیرو در دولت حسن روحانی ماه گذشته برای کاهش قطعی برق در نقاط مختلف کشور، ناچار شد صادرات انرژی به‌شماری از کشورهای همجوار را متوقف کند تا از جمله سوخت نیروگاه‌های ایران کفاف تأمین برق مورد نیاز داخل کشور را داشته باشد.

ارزیابی می‌شود که حضور ابراهیم رئیسی در مقام رئیس‌جمهور ایران، به افزایش مناسبات و تحکیم روابط میان ایران با گروه‌های عضو «محور مقاومت» بینجامد. حزب‌الله بزرگ‌ترین گروه منطقه‌ای متحد ایران است.

ابراهیم رئیسی که از روز دوازدهم مرداد کار خود را به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران آغاز کرده، سه سال پیش و قبل از آنکه به ریاست قوه قضائیه منصوب شود، در مقام متولی آستان قدس رضوی به لبنان سفر کرده و با حسن نصرالله دیدار کرده بود.

آقای رئیسی در آن سفر به لبنان، با حضور در کنار فرماندهان میدانی و نیروهای رزمی حزب‌الله در لبنان در نقطه موسوم به «صفر مرزی» میان لبنان و اسرائیل، حزب‌الله را تحسین کرده بود.

شرایط اقتصادی لبنان، به ویژه بعد از تحریم‌های سختی که آمریکا علیه برخی از نهادهای لبنانی برقرار کرد، از حدود سه سال پیش در مسیر وخامت فزاینده قرار گرفته و بحران کرونا و کمبود شدید دارو نیز در دوره اخیر به این بحران دامن زده‌است. لبنان در یک دهه اخیر میزبان اجباری بیش از یک میلیون تن از مهاجران جنگ‌زده سوریه نیز هست.

در این میان، مردم لبنان روز چهارشنبه، ۴ اوت، نخستین سال‌روز انفجار سهمگین بندر بیروت را برگزار می‌کنند.

رویداد مهیب سال گذشته، بر اثر انفجار ۲۷۵۰ آمونیوم نیترات انبار و رها شده در لنگرگاه، به کشته شدن ۲۲۰ تن، زخمی شدن حدود ۷ هزار انسان و ناپدید شدن ۱۱۰ تن دیگر منجر شد و همچنین بیش از ۳۰۰ هزار تن از ساکنان بیروت را بی‌خانمان و آواره کرد. آن انفجار لبنان را فقیرتر از گذشته کرد.