خانه / اخبار مهم روز / گلعاد اردان, سفیر اسرائیل در آمریکا: ابراهیم رئیسی مسئول اعدام 30 هزار زندانی سیاسی در ایران است

گلعاد اردان, سفیر اسرائیل در آمریکا: ابراهیم رئیسی مسئول اعدام 30 هزار زندانی سیاسی در ایران است

در واکنش به مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید ایران، سفیر اسرائیل در آمریکا و سازمان ملل متحد، تاکید کرد که ابراهیم رئیسی، باعث تشدید خشونت‌ها و بی‌ثباتی هر چه بیشتر در منطقه خواهد شد.
گلعاد اردان، سفیر اسرائیل در واشینگتن و سازمان ملل همچنین ابراهیم رئیسی، رئیس جدید جمهوری اسلامی را مسئول اعدام 30 هزار زندانی سیاسی در ایران دانست.
این اظهارات سفیر اسرائیل در آمریکا پنج‌شنبه، 5 اوت، همزمان با مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی بیان شد. رئیسی ضمن ادای سوگند قانون اساسی در پارلمان ایران در سخنرانی خود تاکید کرد که کشورش به نقش خود در سوریه و غزه ادامه می‌دهد.
رئیسی، اولین دوره از ریاست جمهوری خود را در حالی آغاز کرد که کارزار و فراخوان‌های بین‌المللی برای انجام تحقیقات درباره نقش و ارتباط او با کشتار سال 1988 که طی آن هزاران تن از زندانیان سیاسی اعدام شدند، همچنان ادامه دارد.
تعدادی از حقوقدانان و زندانیان سیاسی سابق در ژوئن گذشته علیه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید ایران به عنوان یکی از عاملان کشتار 1988 شهادت دادند.
این زندانیان سابق در اظهاراتی به روزنامه تایمز بریتانیا تاکید کردند که رئیسی در دهه 80 زمانی که دادستانی جوان بود بر اجرای احکامی نظیر اعدام و سنگسار علیه صدها تن در ایران نظارت می‌کرد.
رئیسی همچنین به دست داشتن در جنایت‌هایی نظیر تجاوز، قتل و اعدام زندانیان مخالف نظام و دار زدن یا پرتاب آنها از ارتفاعات متهم شده است.
این شهادت دهندگان همچنین گفتند که ابراهیم رئیسی، 60 ساله که پیش از این ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشته، متهم به عضویت در «جوخه‌های مرگ» است. در سال‌های دهه 80 جوخه‌های مرگ در ایران دست‌کم 5000 زندانی سیاسی را به دستور خمینی به قتل رساندند.