ارائه لایحه «لغو اختیارات جنگی رئیس‌جمهوری» در سنای آمریکا

.


اصلاحاتی درباره این لایحه ارائه شده تا گزینه‌های رئیس‌جمهوری برای واکنش به تهدیدهای حکومت ایران و شبه‌نظامیان تحت حمایت آن را حفظ ‌کند
«کمیته امور خارجه مجلس سنا»ی ایالات متحده، چهارشنبه 4 آگوست 2021، لایحه‌ای برای لغو اختیارات جنگی ریاست‌جمهوری و بازگرداندن اختیار اعلان جنگ به کشورهای خارجی و دیگر اختیارات جنگی به کنگره آمریکا ارائه کرد.
این لایحه در صورت تصویب نهایی، اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکا برای آغاز جنگ اول خلیج در سال 1991، و اختیارات جنگی رئیس‌جمهوری برای حمله به عراق در سال 2002، که کماکان برای انجام عملیات جنگی در سرتاسر جهان توسط رئیس‌جمهورهای مختلف آمریکا مورد ارجاع قرار می‌گیرد، را لغو خواهد کرد.
به گزارش وب‌سایت «میدل ایست آی»، به گفته حامیان این لایحه: «هر دو حزب کنگره از مسئولیت خود در قبال اختیار اعلان جنگ چشم‌پوشی کرده و به روسای‌جمهوری از هر دو حزب اجازه دادند تا در این باره خودسرانه عمل کنند. اقدام کنگره برای لغو این اختیارات گامی اساسی در جهت باز پس گرفتن جدی‌ترین مسئولیت کنگره خواهد بود.»
پیشتر در ماه ژوئن، مجلس نمایندگان کنگره به لغو این اختیارات و همچنین قطعنامه 1957 که اختیارات بیشتری به رئیس‌جمهوری آمریکا برای انجام عملیات نظامی در خاورمیانه واگذار می‌کرد، رای داده بود.
چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، در آن زمان گفت که از لایحه لغو اختیارات جنگی رئیس‌جمهوری حمایت می‌کند. وی روز چهارشنبه بار دیگر تاکید کرد که قصد دارد لایحه لغو اختیارات جنگی 2002 را اواخر امسال در صحن سنا به رای‌گیری بگذارد.
دولت بایدن نیز از این حرکت حمایت کرده است. وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه به کمیته امور خارجه مجلس سنا گفت که «مجوز 2002 برای استفاده از نیروی نظامی علیه عراق کارکردش تمام شده و باید لغو شود.»
در عین حال، دو سناتور جمهوری‌خواه، تد کروز و بیل هگرتی، روز چهارشنبه اصلاحاتی درباره این لایحه ارائه دادند تا کماکان گزینه‌های رئیس‌جمهوری آمریکا برای واکنش به تهدیدهای حکومت ایران و شبه‌نظامیان تحت حمایت آن در خاورمیانه را حفظ کند.