زنان هرات با گرفتن سلاح و حمایت از نیروهای امنیتی و مقاومت مردمی برای رویاروئی با طالبان، خواستار کمک جامعۀ جهانی شدند

v

ده‌ها تن از زنان شهر هرات در غرب أفغانستان، امروز چهارشنبه ۴ اوت ۲۰۲۱، با بدست گرفتن سلاح، از نیروهای امنیتی، دفاعی و مقاومت مردمی در برابر طالبان اعلام حمایت کردند و خواستار کمک زنان و مردان آزادۀ جهان برای رویاروئی با « لشکر اهریمنی جهالت بار» شدند.

شماری از زنان هرات امروز در منزل محمد اسماعیل‌خان، فرمانده پیشین جهادی که اکنون رهبری مقاومت مردمی علیه طالبان را به عهده دارد گردهم آمدند و اعلام کردند که حاضر هستند در کنار نیروهای امنیتی و مقاومت مردمی در برابر طالبان جنگ کنند.

در قطعنامه زنان هرات آمده است: « زنان با شهامت هرات تعرض به هرات را، تعرض به ننگ، ناموس و شرف مردم هرات می‌دانند. همه ما از برادران با عزت خود که در سنگرهای نبرد قرار دارند؛ اعم از نیروهای مقاومت و نیروهای دولتی به رهبری پیر پولادین جهاد الحاج امیر محمد اسماعیل خان حمایت می‌کنیم و از آنان می‌خواهیم با تمام توان دشمن را زمین‌گیر نموده و اجازه ندهند به حریم پاک شهر هرات دست درازی کنند.»

آنان نوشته‌اند: «ما زنان هرات حاضریم که بخاطر مبارزه با دشمنان عزت و شرف مان دوشادوش برادران خود در سنگرهای داغ نبرد قرار گیریم. از همه مسلمانان جهان و تمام زنان و مردان آزاده جهان می‌طلبیم تا صدای مظلومیت زنان هرات و افغانستان را بشنوند و اجازه ندهند لشکر اهریمنی جهالت بار دیگر انسانیت را به زنجیر کشد و زنان جامعه ما را با وحشت و بربریت از حقوق حقه شان محروم نماید.»

در این قطعنامه از تمام زنان ولایت هرات خواسته شده که با شجاعت آماده مبارزه علیه «دشمنان متجاوز» باشند و در کنار مردان برای آزادی خود در برابر «موج جهل و بربریت» دفاع نمایند.

در همین حال، فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان در رابطه به اعلام حمایت زنان هرات از نیروهای امنیتی در صفحه فیسبوک خود نوشت: « شجاعت و ایستادگی! زنان هراتی علیه طالبان سلاح برداشتند و آمادگی شان را برای مبارزه با تروریستان اعلام کردند.»

طارق آرین، سخنگوی پیشین وزارت امور داخله (کشور) افغانستان در توییتی نوشت: « سلام بر تو خواهر و مادر با عزت! اینها زنان قهرمان هرات‌اند که برای مبارزه با جهل و جعل سلاح برداشتند.»

از سوی دیگر، فیصل کریمی، استاد دانشگاه هرات در صفحه فیسبوک خود نوشت: «اشک مهربانی بانویی قهرمان در هرات! یک بانوی مبارز هراتی، وقتی تصاویر رزمندگان حرکت مقاومت مردمی را می‌بیند که با دم‌پایی مبارزه می‌کنند، مبلغ پس‌اندازش را ۲۵ جفت کفش کرمچ‌ می‌خرد و به مقر حرکت مقاومت مردمی اهدا می‌کند. او با چشمانی اشک آلوده گفته: “شرمنده که از این بیشتر نتونستم.” با این مردم، هرات تسخیر ناپذیر است!.»

زنان هرات در شرایطی با گرفتن سلاح از نیروهای امنیتی و مقاومت مردمی اعلام حمایت کردند که طی هفت روز گذشته درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و مقاومت مردمی علیه جنگجویان طالبان در ساحات مربوط به ولسوالی‌های گذره و انجیل شهر هرات شدت گرفته بود و دامنه این درگیری‌ها در فاصله ۱۰ کیلومتری مرکز این شهر نیز رسید و هنوزهم این درگیری‌ها در برخی از نقاط اطراف شهر هرات ادامه دارد.

دفتر مطبوعاتی والی هرات اعلام کرد که بیشتر ساحات جنگی از جمله «پٌل پشتون، پٌل مالان» و راه‌های ارتباطی فرودگاه هرات به مرکز این شهر از وجود طالبان پاکسازی شده است.

دفتر والی هرات گفته که عملیات تصفیوی (پاکسازی) مشترک نیروهای امنیتی، دفاعی و اطلاعاتی در روستاهای دو طرف جاده فرودگاه هرات در ولسوالی‌های انجیل و گذره این ولایت ادامه دارد و در کمربندهای امنیتی شهر هرات نیروهای امنیتی، دفاعی، قطعات خاص و سایر قوت‌ها حضور دارند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات گفت که تجمع طالبان امروز چهارشنبه در «باغ شیدایی» ولایت هرات هدف حملات هوایی قرار گرفت که در نتیجه شش طالب کشته و پنج طالب دیگر زخمی شدند همچنان یک پایه «هاوان» این گروه نیز تخریب شد.

شایان ذکر است که در حال حاضر بیشتر ولسوالی‌های ولایت هرات به شمول دو بندر مهم بازرگانی (تورغندی و اسلام قلعه) در کنترل طالبان اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان ویدئویی جدید در صفحه توییترش نشر کرد و نوشت: «پرچم سفید امارت اسلامی افغانستان بعد از ظهر [سه شنبه 3 اوت 2021] در مقابل کمیسیون بندر اسلام قلعه در ولسوالی کهسان ولایت هرات به اهتزاز درآمد.»