روزنامه ستاره صبح:وضعیت کشور در زمینه کرونا غیرقابل تصور و در حد فاجعه است


سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران به رسانه‌های داخلی گفته است که روند افزایشی بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا در کشور در هفته دوم مردادماه همچنان ادامه دارد و این روند از قله خیز چهارم نیز بیشتر شده است.
روزنامه «ستاره صبح»، شنبه 16 مرداد با اشاره به شرایط بحرانی کرونا نوشت: «در شرایط کنونی، وضعیت کشور در زمینه کرونا غیرقابل تصور و در حد فاجعه است. هم‌اکنون وضعیت آرامستان‌ها در تهران و شهرهای مختلف کشور نامناسب است و وضعیت فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا شدت چشمگیری پیدا کرده است.»
مقامات ایران می‌گویند بیشترین بروز هفتگی بیماران بستری با تست مثبت کرونا از هشتم تا چهاردهم مرداد در استان‌های مازندران، ایلام، گلستان، گیلان و بوشهر بوده است.
علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران هم گفته قرارگاه دولتی مقابله با کرونا، همچنان با تعطیلی کامل شهرها مخالف است. او گفته است که مقامات بالاتر، هنوز اهمیت تعطیلی کامل را درک نکرده‌اند.
ویدئوهایی در صفحات اجتماعی از شهرهای ایران منتشر شده که از دفن دسته‌جمعی قربانیان کرونا و پُر شدن آرامستان‌ها در این کشور حکایت دارد.
کارشناسان می‌گویند ایران نمی‌تواند بدون اعمال محدودیت و قرنطینه، همه‌گیری کرونا در کشور را کنترل کنند.
در خواست تعطیلی کامل
در همین زمینه برخی از مقام‌های حوزه بهداشت و درمان ایران دوباره درخواست تعطیلی کامل دو هفته‌ای و همچنین جلوگیری از برگزاری مراسم‌ عزاداری محرم را تکرار کردند.
علیرضا صداقت رئیس بخش آی‌سی‌یو کرونا بیمارستان امام‌رضا مشهد گفته که از هفته آینده آمارها بالاتر خواهد رفت. او به برگزاری مراسم محرم اعتراض کرده و اظهار داشته که نباید هیچگونه مجوزی برای این مراسم صادر شود چون تجمع حتی در هوای باز هم خطرناک است.
عباس عبدی، روزنامه‌نگار در «روزنامه اعتماد» نوشته است: «افرادی که دستورالعمل مجالس عزاداری را ابلاغ کرده‌اند، حتی یک بار هیات نرفته‌اند.»
عبدی ضمن اعتراض به برگزاری مراسم محرم نوشته است: «در آستانه ماه محرم هستیم و یکی دیگر از تناقضات سیاستگذاری در ایران برجسته‌تر از گذشته خود را نشان خواهد داد. این دستورالعمل‌ها بیهوده و در واقع نامعتبر است. بهتر بود به‌جای آن نوشته می‌شد که هر طور دوست دارید عزاداری کنید.»
مطابق آمار رسمی، که محل شک و تردید فراوان است، مجموع بیماران مبتلا به کرونا در ایران به 4 میلیون و 119 هزار و 110 نفر نفر رسیده است.
کارشناسان می‌گویند اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و مراسم‌های مذهبی در ایران مانند سال گذشته برگزار شوند، زمینه جولان کرونا در کشور فراهم خواهد شد. شرایطی که ممکن است شمار جان‌باختگان روزانه در کشور را به‌طور فزاینده افزایش دهد.