طالبان دومین مرکز ولایتی در افغانستان را تصرف کرد

یک روز بعد از سقوط شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز در مرز با ایران، طالبان روز شنبه ۱۶ مرداد شهر استراتژیک شبرغان، مرکز ولایت جوزجان در مرز با ترکمنستان را نیز تصرف کردند.

همزمان سفارت آمریکا از شهروندان این کشور در افغانستان خواسته است تا این کشور را ترک کنند.

روزنامه گاردین گزارش داده است که ستیزه‌جویان طالبان با سلاح‌های سنگین به شهر شبرغان حمله کرده و عصر روز شنبه آن را به تصاحب خود درآوردند.

بابور اِشچی رئیس شورای ولایتی به گازدین گفته است طی ۱۰ روز گذشته این شهر آماج حملات طالبان بود، اما یورش‌های اصلی این گروه افراطگرای اسلامی از ساعت ۴ صبح روز شنبه آغاز شد و ظهر شنبه شهر سقوط کرد.

وی گفته است نیروهای مردمی و ارتش تا عصر روز جاری در مقابل طالبان مقاومت کرده، اما مجبور به عقب‌نشینی به فرودگاه شبرغان شده است؛ محلی که هنوز در کنترل دولت مرکزی است.

طی هفته‌های گذشته و با خروج نیروهای خارجی، خصوصا آمریکا از افغانستان، طالبان بیشتر مناطق روستایی کشور را تسخیر کرده بود، اما اکنون حملات خود را متوجه مراکز ولایات کرده است.

هم‌اکنون نبردهای سختی در شهرهای اصلی هرات و لشکرگاه میان طالبان و ارتش افغانستان در جریان است.

هم اکنون تنها فرودگاه شبرغان در اختیار نیروهای دولتی است و طبق گفته یک پلیس ارشد محلی، فعلا جنگی در این بخش از شهر وجود ندارد. وی گفته است اکنون نمی‌دانیم داخل شهر چه بر سر مردم می‌آید، اما گزارش‌ها حاکی است که طی روزهای گذشته طالبان ده‌ها شهروند کشور را در جریان تسخیر مناطق شهری و روستایی تیرباران کرده‌اند.

یک مقام محلی دیگر گفته است فعلا برنامه‌ای برای بازپس‌گیری شبرغان وجود ندارد، اما نیروهای محلی منتظر اعزام نیروهای کمکی هستند. مردم محلی می‌گویند شبرغان تقریبا خالی از سکنه شده است.

در این میان دبورا لیونز، نماینده سازمان ملل در امور افغانستان اعلام کرده که این کشور وارد مرحله‌ای خطرناک و مرگبار شده است.

وی هشدار داد که عواقب این وضعیت از مرزهای افغانستان نیز فراتر خواهد رفت.

به گفته او، طی یک ماه گذشته بیش از هزار نفر تنها در سه ولایت کشته شده‌اند.