رئیس پیشین «سیا»: بایدن در پای‌بندی به توافق ترامپ با طالبان اجباری نداشت


بایدن در کنار گذاشتن بسیاری از تصمیمات دولت ترامپ، همچون خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای 2015 با ایران، درنگ نکرده است
دیوید پترائوس، فرمانده اسبق نیروهای آمریکایی در افغانستان، با «فاجعه‌بار» خواندن توافق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، با ستیزه‌جویان طالبان در فوریه 2020، تاکید کرد که جو بایدن، ریاست‌جمهوری ایالات متحده، اجباری نداشت که خود را به آن توافق مقید کند، و می‌توانست «تغییر مسیر» بدهد.
جو بایدن روز دوشنبه گفته بود که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نتیجه توافق صلحی است که وی از ترامپ به «ارث» برده است، و مدعی شد که تنها گزینه‌های موجود برای وی «تشدید درگیری» یا «اعزام مجدد هزاران سرباز آمریکایی به افغانستان» است.
به گزارش خبرگزاری «فاکس نیوز»، ژنرال بازنشسته دیوید پترائوس، با انتقاد از دولت بایدن به خاطر تعجیل در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، تاکید کرد که «توافق دولت ترامپ در فوریه 2020 با طالبان فاجعه‌بار و معیوب بود، اما دولت بایدن باید پیش از خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان این مشکل را برطرف می‌کرد.»
رئیس پیشین سازمان امنیت خارجی آمریکا «سیا»، یادآوری کرد که دولت بایدن در کنار گذاشتن بسیاری از تصمیمات دولت ترامپ، همچون خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای 2015 با ایران موسوم به «برجام»، درنگ نکرده است، و بنابراین اجباری نداشت تا خود را به توافق ترامپ با طالبان پای‌بند کند.
ژنرال بازنشسته آمریکایی گفت: «راستش را بگویم، به نظر من راه‌های بهتری هم وجود داشت. الان با این تصاویر غم‌انگیز و دلخراشی که جلوی چشم ماست، به نظرم هیچ طوری نمی‌شود آنچه اتفاق افتاده را چیز دیگری به جز فاجعه نامید.»
او در پایان بر لزوم نجات شهروندان آمریکایی و افغان‌های همکار آنها از دست طالبان تاکید کرد: «رک بگویم، ما مسئول بخش بزرگی از این فاجعه هستیم، اگر نگوییم همه آن. و ما باید تمام تلاش‌های انسان‌دوستانه خود را به کار گیریم تا همه شهروندان آمریکایی، و تمام افغان‌هایی که در طول سال‌ها در کنار سربازان آمریکایی به عنوان مترجم فعالیت کردند، را از افغانستان خارج کنیم.»