آمریکا: تعویق انتخابات عراق، این کشور را وارد یک بحران پیچیده می‌کند

ایالات متحده برای تامین انرژی عراق تلاش می‌کند تا این کشور از لحاظ انرژی به ایران وابسته نباشد
ماتیو تولر، سفیر آمریکا در بغداد، ضمن استقبال از تصمیم دولت عراق برای برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور گفت که گزینه به تعویق انداختن انتخابات پارلمانی، عراق را درگیر بحران پیچیده‌تری خواهد کرد.
تولر، شنبه، 22 اوت، در مصاحبه با تلویزیون «العربیه»، افزود: «انتخابات زودهنگام یکی از خواسته‌های اساسی مردم عراق بود و به همین دلیل است که اگر این خواسته محقق نشود، عراق مسیر بسیار نگران کننده‌ای را طی خواهد کرد».
سفیر آمریکا در این مصاحبه همچنین گفت که ایالات متحده برای تامین انرژی عراق تلاش می‌کند تا این کشور از لحاظ انرژی به ایران وابسته نباشد.
اظهارات سفیر آمریکا پس از آن بیان می‌شود که کمیسیون عالی مستقل انتخابات در عراق هفته گذشته از حضور 130 ناظر بین‌المللی در سراسر کشور برای ارائه پشتیبانی، مشاوره فنی و نظارت بر روند انتخابات خبر داد.
کمیسیون عالی انتخابات همچنین فاش کرد که دفتر کمک‌های انتخاباتی وابسته به سازمان ملل متحد «UNAMI» در عراق، برای تکمیل مقدمات مربوط به نظارت بر روند انتخابات در این کشور تلاش می‌کند.
تاکید بر برگزاری انتخابات در تاریخ تعیین‌شده
کمیسیون عالی مستقل انتخابات در عراق، اوایل ماه جاری اعلام کرده بود که دهم اکتبر آینده، تاریخی مشخص و اجتناب ناپذیر برای برگزاری انتخابات پارلمانی خواهد بود. این کمیسیون خاطرنشان کرد که توزیع کارت‌های «بیومتریک» (کارت الکترونیکی) رای‌دهندگان طی چند روز آغاز می‌شود.
از سوی دیگر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، با اشاره به این که کسانی از نتایج انتخابات زودهنگام در عراق هراس دارند، گفت: «این افراد در تلاشند تا ناامیدی را در قلب شهروندان عراقی ایجاد کنند».
نخست وزیر عراق هفته گذشته طی سخنانی، «اراده، صبر، خرد و آرامش» را تنها راه پاسخگویی به صداهای «منفی» دانست که به گفته او خواهان خیر و سعادت برای کشور عراق نیستند و می‌خواهند در میان مردم ناامیدی ایجاد کنند.
گفتنی است که برگزاری انتخابات زودهنگام یکی ار خواسته‌های جوانان معترض عراقی در قیام اکتبر بوده است.