جست‌و‌جوی خانه‌به‌خانه طالبان به‌دنبال روزنامه‌نگاران و فعالان افغان

طالبان به‌رغم چهره آشتی‌جویانه‌ای که به جهان نشان می‌دهد، این روزها از تمام امکانات و راه‌هایی که در اختیار دارد استفاده می‌کند تا افرادی را که تهدیدی برای حکومتش می‌‌داند ردیابی کند، حتی به مسجدهای محلی می‌رود یا از ماموران فاسد پلیس استفاده می‌کند تا اطلاعات کسب کند. آبزرورز فرانسه ۲۴ با پنج فعال و روزنامه‌نگار از سراسر افغانستان صحبت کرده است.

چند روز پس از تسلط بر افغانستان، طالبان جست‌و‌جوی خانه‌به‌خانه و روش‌های ایجاد رعب‌ و وحشت برای یافتن افرادی که به چشم تهدید می‌بیند آغاز کرده است. به گزارش ابزرورز فرانسه ۲۴، هم‌زمان با تثبیت قدرت طالبان، جست‌و‌جوی خانه‌به‌خانه در دست‌‌کم چهار شهر در جریان است.

نیروهای این گروه اسلام‌گرا روز چهارشنبه ۲۷ مرداد، سراغ یک روزنامه‌نگار دویچه‌وله رفتند، که اطلاع نداشتند به آلمان رفته است. وقتی نتوانستند این روزنامه‌نگار را بیابند، یکی از اقوامش را به ضرب گلوله کشتند و یکی دیگر را به‌شدت مجروح کردند. به گزارش دویچه‌وله، طالبان به خانه دست‌کم سه روزنامه‌نگار این خبرگزاری حمله کرده است.

بر اساس گزارش اطلاعاتی که برای سازمان ملل تهیه شده و جمعه ۲۹ مرداد منتشر شد، طالبان همچنین برای یافتن افرادی که با نیروهای آمریکا و ناتو همکاری کرده‌اند، به در خانه‌ها می‌رود و ایست‌‌های بازرسی برقرار کرده است. بنا بر این گزارش، طالبان «تعقیب تمام افراد و همکاران رژیم سابق را تشدید کرده است».

این تفتیش‌ها هم‌زمان است با کارزار هدفمند این گروه که مدعی رعایت حقوق زنان در چارچوب اسلام و عفو تمام کسانی است که با نیروهای آمریکایی همکاری کرده‌اند. در اولین نشست خبری طالبان در ۲۶ مرداد، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه، گفت «اجازه بدهید به شما یادآوری کنم که ما همه را عفو می‌کنیم، زیرا این به‌نفع صلح و ثبات افغانستان است. تمام گروه‌هایی که رودرروی ما ایستادند عفو می‌شوند.»

در حالی که خروج از افغانستان همچنان دشوار است، افرادی که به نیروهای خارجی کمک کرده‌اند، روزنامه‌نگاران و فعالانی که در کشور گیر افتاده‌اند اکنون در وحشت به سر می‌برند که هر آن نیروهای طالبان به در خانه‌هایشان بیایند.