عفو بین‌الملل: طالبان مردان هزاره را قتل عام کرد

گروه طالبان خدمات تلفنی را در بسیاری از مناطقی که اخیرا تحت تصرف خود درآورده‌، قطع کرده است
سازمان «عفو بین‌الملل» اعلام کرد که جنگ‌جویان طالبان مردان قوم هزاره را در ولایات مختلف این کشور قتل عام کرده‌اند.
بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، طالبان پس از تصرف ولایت (استان) غزنی در ماه گذشته، مردان قوم هزاره را کشتند، عفو بین‌الملل ضمن گفت‌وگو با شاهدان عینی در محل، دریافتند که بین 4 تا 6 ژوئیه در روستای مندرخت، ولسوالی «مالستان» که یک ولسوالی هزاره نشین است، قتل‌های فجیعی رخ داده است.
بر اساس این گزارش، شش تن مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌ و سه نفر زیر شکنجه شدید کشته شدند. از جمله یک نفر با دستار خود خفه شده و عضلات بازویش بریده شده است.
از سوی دیگر، روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان گزارش داد، گروه طالبان خدمات تلفنی را در بسیاری از مناطقی که اخیرا تحت تصرف خود درآورده‌، قطع کرده است، و عکس‌ها و فیلم‌هایی که از این مناطق به اشتراک گذاشته می‌شود را کنترل می‌کند.
عفو بین‌الملل اضافه کرد: «ما از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهیم تا قطعنامه‌ای اضطراری صادر کند و از طالبان بخواهد به قوانین بین‌المللی حقوق بشر احترام بگذارند و امنیت همه افغان‌ها را بدون توجه به پیشینه قومی و اعتقادات مذهبی آن‌ها تضمین کنند.»
این نهاد نوشت: «شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد باید یک مکانیسم تحقیق قوی برای مستندسازی، جمع‌آوری و حفظ شواهد جنایات جاری و نقض حقوق بشر در سراسر افغانستان راه‌اندازی کند.»
در ادامه این گزارش آمده است: «این امر برای اطمینان از تصمیم‌گیری آگاهانه از سوی جامعه بین‌المللی و مبارزه با مصونیت از مجازات (این گروه) که همچنان به جنایات سنگین در کشور دامن می‌زند، حیاتی خواهد بود.»
گفتنی است که گروه طالبان سابقه کشتار قوم هزاره‌ که شیعه‌های افغانستان هستند را دارد، پیش از این نیز چندین بار طالبان به مراسم عاشورای هزاره‌ها، به مکاتب (مدرسه)، و حتی به مراسم عروسی آنان حمله کرده و صدها تن از این قوم را کشته و زخمی کرده است.