ایران به «درخواست طالبان» ارسال سوخت به افغانستان را از سر گرفت


جمهوری اسلامی به دلیل برنامه هسته‌ای تسلیحاتی‌ و توسعه‌طلبی‌های نظامی‌ خود در خاورمیانه تحت تحریم‌های نفتی شدید ایالات متحده و بین‌المللی است

«اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و محصولات پتروشیمی ایران» اعلام کرد که صادرات بنزین و گازوئیل ایران به افغانستان، که به‌دلیل وضعیت بحرانی این کشور اخیرا معلق شده بود، چند روز پیش «به درخواست طالبان» از سر گرفته شد.

طالبان، پس از خروج نیروهای نظامی ایالات متحده و دیگر متحدان غربی از افغانستان، طی حمله‌ای گسترده ولسوالی‌های این کشور را یک به یک به تصرف خود درآورد و در نهایت کابل پایتخت افغانستان را تسخیر کرد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دوشنبه 23 آگوست 2021، هفته گذشته قیمت بنزین در افغانستان به 900 دلار برای هر تُن افزایش یافت، چرا که بسیاری از مردم، وحشت‌زده بابت انتقام‌جویی طالبان و بازگشت احکام سخت‌گیرانه شریعت، تلاش کردند از شهرها بگریزند.

حمید حسینی، عضو هیئت مدیره و سخنگوی اتحادیه نفتی در تهران، به «رویترز» گفته طالبان برای مقابله با افزایش قیمت بنزین، از ایران خواست تا مرزها را باز نگه دارد. به گفته وی: «طالبان به ایران پیام‌هایی ارسال کردند مبنی بر اینکه می‌توانید صادرات فرآورده‌های نفتی را ادامه دهید.»

حسینی گفت برخی تجار ایرانی به‌دلیل «نگرانی‌های امنیتی» احتیاط می‌کردند. وی با نشان دادن یک «سند رسمی» از گمرک افغانستان افزود که صادرات ایران از چند روز پیش، پس از آنکه طالبان تعرفه واردات سوخت از ایران را 70 درصد کاهش داد، آغاز شد.

به گفته «رویترز»، بنزین و گازوئیل عمده صادرات ایران به افغانستان است. بر اساس گزارشی که «پتروویو»، یک سازمان تحقیق و مشاوره نفت و گاز در ایران منتشر کرده، ایران از مه 2020 تا مه 2021 حدود چهارصدهزار تن سوخت به همسایه خود صادر کرده است.

جمهوری اسلامی به دلیل برنامه هسته‌ای تسلیحاتی‌اش و توسعه‌طلبی‌های نظامی‌اش در خاورمیانه تحت تحریم‌های شدید ایالات متحده و بین‌المللی است، که به ویژه صنعت نفت این کشور را هدف گرفته‌اند، و برای فروش نفت ایران در بازارهای جهانی مانع ایجاد می‌کنند.