حذف گوشت و ماهی از سفره مردم ایران

گرانی قیمت گوشت در ایران، مصرف آن را تا حدود 50 درصد کاهش داد و افزایش قیمت کنسرو تن ماهی به 30 هزار تومان نیز باعث حذف این کالا از سفره ایرانیان شده است.

منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام در ایران، چهارشنبه 10 شهریور به «تجارت نیوز» گفت که «گرانی‌ها مصرف گوشت را 50 درصد کاهش داد.»

هر چند در گذشته کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت گوشت در ایران می‌شد اما حالا به‌رغم چنین کاهشی روند بازار معکوس شده است.

رئیس شورای دام در ایران گفته که به دلیل شیوع ویروس کرونا و بسته شدن تالارها و آشپزخانه‌ها تقاضا برای خرید گوشت کاهش پیدا کرده است.

او همچنین اشاره کرده که «کاهش قدرت خرید مردم»، باعث انباشت چربی در دام‌ها شده که معمولا برای این دام‌های پر چربی تقاضایی وجود ندارد.

پوریان تاکید کرد: «چنانچه تقاضایی هم برای دام‌های پر چربی وجود داشته باشد، فعالان بازار مجبورند به دلیل افزایش هزینه‌های تمام شده قیمت دنبه را هم با قیمت گوشت محاسبه کنند.»

چندی پیش پوریان گفته بود، «علاوه بر کرونا شرایط بد اقتصادی نیز بر کاهش تقاضا موثر بوده است و حتی هیئت‌ها و گروه‌های مذهبی نیز مانند گذشته توان خرید تعداد زیاد دام برای نذورات را نداشتند. [محرم امسال] هیات‌های مذهبی هم مانند بسیاری از مردم به جای خرید دام زنده، گوشت یخی ارزان خریدند.»

خرید دام با یک چهارم قیمت
از سویی، کمبود و گرانی نهاده دامی، دامداران را مجبور کرده که دام خود را به قیمت تضمینی به دولت بفروشند. دامداران می‌گویند بهای هر کیلو دام زنده 80 هزار تومان است اما دولت با فرصت‌طلبی از کاهش قدرت خرید مردم تنها یک چهارم این مبلغ را به دامداران پرداخت می‌کند. آنها هم ناچارند این قیمت را بپذیرند.

سیروس روستا، رئیس اتحادیه دامداران استان فارس به «تجارت‌نیوز» گفت: «متاسفانه به دلیل خشکسالی، دامداران مجبورند دام خود را با هر قیمتی که دولت تعیین می‌کند، بفروشند.»

او ادامه داد: «برخی از دامداران پولی برای خرید نهاده ندارند و چنانچه دام خود را با قیمت دستوری نفروشند دام‌ها از گرسنگی تلف می‌شوند.»

پیشتر مجتبی عالی، مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران هم گفته بود: «وضعیت تامین علوفه و خوراک دام بسیار وخیم است. شهرهای جنوبی علوفه ندارند و همین مساله باعث شده است 20 درصد دام‌های دامداری‌ها به دلیل گرسنگی تلف شوند.»

حذف کنسرو ماهی از سفره ایرانیان
محمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران نیز گفت که کنسرو تن ماهی به دلیل افزایش چند برابری قیمت از سفره اقشار کم‌درآمد و حتی متوسط حذف شده است.

میررضوی افزود که اگر کنسرو تن ماهی همچنان به عنوان یک کالای اساسی مورد حمایت دولت ایران بود، در سبد کالای مردم باقی می‌ماند. اما از دو سال قبل تن ماهی از گروه کالاهای اساسی خارج شد و دیگر ارز دولتی دریافت نکرد و حالا برای واردات ماهی تن از ارز آزاد استفاده می‌شود.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو اضافه کرد که تن ماهی که سه سال پیش 8 هزار تومان بود حالا به حدود 30 هزار تومان رسیده است و قشر متوسط و ضعیفی که از این محصول استفاده می‌کردند، دیگر قادر به استفاده از آن نیستند.

پیش‌ از این محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران، گفته بود که گرانی تن‌ ماهی به دو عامل نرخ دلار برای واردات ماهی‌ خارجی و افزایش قیمت آهن بستگی دارد.

به گفته آقاطاهر، تا پیش از این کنسرو ماهی را اقشاری می‌خریدند که نمی‌توانستند ماهی تازه تهیه کنند اما اکنون با جهش قیمت تن ماهی، این اقشار دیگر از عهده خرید این کالا بر نمی‌آیند و فروش تن ماهی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم کمتر شده است