پیشنهاد ایران برای ساخت نیروگاه‌های برق درلبنان،درحالیکه قطعی‌های مکرر برق در ایران، موجب اعتراض و نارضایتی‌های گسترده‌ای در بین مردم شده است

محمد جلال فیروزنیا، سفیر ایران در بیروت در واکنش به بحران‌های اخیر لبنان گفت: «ما برای ساخت نیروگاه‌های برق در لبنان آمادگی داریم.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که قطعی‌های مکرر برق در ایران، موجب اعتراض و نارضایتی‌های گسترده‌ای در بین مردم این کشور شده است.
به گزارش «خبرگزاری فارس»، محمد جلال فیروزنیا، پنج شنبه 11 شهریور، در مصاحبه‌ای با تلویزیون «المنار» با اشاره به ارسال کشتی‌های سوختی از ایران به مقصد لبنان، اظهار کرد که تهران چندی پیش به دولت لبنان پیشنهاد کمک در ساخت نیروگاه‌های برقی را داده بود.
در روزهای اخیر، ارسال دو کشتی سوخت از ایران به لبنان نیز انتقادهایی را برانگیخته است. کنشگران در ایران معتقد هستند در چنین شرایطی که کشور با کم‌توانی در تولید برق رو‌به‌رو است، ارسال سوخت به لبنان، حاکی از بی‌توجهی دستگاه حاکم به بحران برق است.
از طرف دیگر ناظران هشدار داده‌اند که اگر لبنان به صورت رسمی با ایران وارد تجارت سوخت شود، ممکن است به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، وارد بحران دیگری شود. تحریم‌های آمریکا ایران را از خرید و فروش نفت و فرآورده‌های آن منع کرده است.
فیروزنیا در این مصاحبه با اشاره به تحریم‌های آمریکا گفت: آمریکا حق مداخله در روند ارسال سوخت به لبنان را ندارد.
کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به حزب‌الله در لبنان و حماس در غزه در سال‌های اخیر مورد اعتراض مردم ایران بوده است.

لبنان و بحران‌های اقتصادی
لبنان از سال 2019 وارد بحرانی اقتصادی شد. این بحران پس از انفجار بزرگ بیروت در سال 2020 تشدید شد. در ماه گذشته و در پی کمیاب شدن سوخت، مردم لبنان و از جمله هوادارن حزب‌الله به خیابان‌ها آمدند. نارضایتی مردم در لبنان، این بار چهره دیگری به خود گرفت و در یک مورد، «آسوشیتدپرس» گزارش داده است که تعدادی از لبنانی‌ها به «وسیله‌ نقلیه‌ای» که متعلق به حزب‌الله بوده است، حمله کرده و آن را تخریب کرده‌اند.
حسن نصر‌الله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، حدود دو هفته پیش برای کاستن اعتراضات مردمی، از حرکت کشتی‌های حامل سوخت ایران به لبنان خبر داد اما ریچارد بلومنتال، سناتور آمریکایی که همراه هیأتی از کنگره ایالات متحده آمریکا به بیروت سفر کرده بود، معتقد است که انتقال سوخت ایرانی به لبنان با دشواری‌هایی مواجه است. او لبنان را «در حال سقوط آزاد» توصیف کرد.

بحران برق در ایران
شرکت توزیع نیروی برق، جدول جدیدی از قطعی برق احتمالی از 6 تا 12 شهریور در تهران و سایر شهرستان‌های کشور منتشر کرده است. این در حالی است که در بسیاری از استان‌های دیگر همچون سمنان، برق بدون جدولِ قطعی و برنامه‌ریزی از پیش‌تعیین شده، برای ساعات طولانی قطع می‌شود.
وزارت نیرو در گزارش‌های رسمی خود، ظرفیت تولید برق کشور را روزانه 85 هزار مگاوات اعلام کرده است. در حالی که در روزهای جاری، تولیدی برق کشور، حداکثر به 56 هزار مگاوات می‌رسد. مقامات ایران مصرف برق کشور را در حال حاضر، روزانه 67 هزار مگاوات اعلام کرده‌اند که با این وجود ایران با حدود 11 هزار مگاوات کسری در تولید برق مواجه است.

چرا برق قطع می‌شود؟
مقامات ایران از جمله سید محمد موسوی زاده، مدیر عامل توزیع برق استان سمنان، رشد نامتعارف مصرف برق توسط مردم را یکی از عوامل برقی قطع معرفی می‌کنند. از سوی دیگر، برق مصرفی در مزارع استخراج رمزارزها نیز دلیل دیگری برای کسری 10 تا 11 هزار مگاواتی در تولید برق عنوان شده است اما کارشناسان در چند سال گذشته با بررسی گزارش‌های وزارت نیرو از مصرف برق و رابطه آن با میزان تولید برق، هشدار داده بودند که کشور به زودی قطعی برق مکرر را تجربه خواهد کرد.
انتظار می‌رود این قطعی‌ها تا اواسط پاییز سال جاری ادامه داشته باشد و سپس به صورت مقطعی متوقف شود اما با رسیدن فصل زمستان و افزایش مصرف گاز در کشور، نیروگاه‌ها به دلیل کمبود گاز، از سوخت بسیار آلاینده‌ی «مازوت» برای تولید برق استفاده می‌کنند.
در پاییز سال گذشته، هنگامی که انتقاد‌های زیادی در مورد مصرف مازوت به عنوان سوخت نیروگاهی متوجه دستگاه‌های اجرایی شد، بیژن نامدار زنگنه، وزیر وقت نفت، گفته بود که برای تولید برق «چاره‌ای جز این نداریم»
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارشی مصرف سوخت مازوت را در سال 1397، شش میلیارد لیتر عنوان کرد. پس از آن و از سال 1398، وزارت نیرو از ارائه آمار مصرف سوخت نیروگاه‌ها امتناع ورزید.
در حالی که کاربران رسانه‌های اجتماعی در روز گذشته، با هشتگ #قطعی_برق اعتراض خود را به تاریکی‌ها نشان دادند، وزارت نیرو چندی پیش از افزایش چشمگیر تعرفه مصرفی برق خبر داد.
در نیمه‌های تیر امسال نیز، ویدیوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که ساکنانِ منطقه‌ای در تهران، پس از قطعی برق، علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر می‌دادند.