معین عبدالملک: ایران عامل ویرانی یمن است

نخست وزیر دولت قانونی یمن تاکید کرد که حمله حوثی‌ها به غیر نظامیان و تاسیسات شهری در سعودی نشانگر نادیده گرفتن روندهای صلح از سوی آنها است

معین عبدالملک، نخست وزیر دولت قانونی یمن، تاکید کرد که ایران عامل اصلی ویرانی، خونریزی‌ها و فاجعه انسانی کنونی در یمن است.

او که یک‌شنبه 5 سپتامبر در دیدار با ژان ماری صفا، سفیر فرانسه در یمن سخن می‌گفت، اظهار داشت: «حمله شبه‌نظامیان حوثی وابسته به ایران به شهروندان و تاسیسات غیر نظامی در سعودی نشانگر خوی ستیزه‌جویی و نادیده‌گرفتن تلاش‌های صلح از سوی آنان است.»

این دیدار در چارچوب بررسی شرایط کنونی یمن جهت هماهنگی بین‌المللی برای رسیدن به یک راه‌حل صلح‌آمیز انجام گرفت. دو طرف همچنین در مورد همکاری با فرستاده جدید سازمان ملل متحد درباره بحران یمن و فشار بر شبه‌نظامیان حوثی وابسته به ایران جهت توقف حملاتشان به استان مارب و شهروندان و تاسیسات شهری در سعودی تبادل نظر کردند.

عبدالملک بر موضع دولت قانونی یمن مبنی بر توقف خونریزی در یمن تاکید کرد و اظهار داشت که برای برقراری صلح حاضر به کوتاه آمدن از مواضع خود شدند اما شبه نظامیان حوثی با اصرار ایران به جنگ ادامه دادند.

اجرای توافق ریاض
نخست‌وزیر دولت قانونی یمن بر اجرای توافق ریاض در مورد بازگشت به کشور و انجام فعالیت دولت قانونی یمن همزمان با مبارزه جهت پایان کودتای حوثی‌ها و انجام اصلاحات سیاسی تاکید کرد.

او همچنین تلاش ائتلاف عربی به رهبری پادشاهی سعودی در مقابله با پروژه توسعه‌طلبانه ایران در منطقه را ستود.

سفیر فرانسه نیز حمایت کشورش از اجرای توافق ریاض، بازگشت دولت قانونی یمن به شهر عدن و حمایت بین‌المللی از این دولت را اعلام کرد. او همچنین از تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای برقراری صلح و پایان درگیری‌ها ستایش کرد.

وی همچنین ابراز داشت که فرانسه از امنیت و ثبات منطقه و تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند.