آیا شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای ایران قطعنامه صادر خواهد کرد؟

افشاگری‌های اخیر آژانس ضربه‌ای است به مقامات اروپایی و آمریکایی، که طی هفته‌های اخیر سکوتی معنی‌دار پیشه کرده‌اند

وقفه طولانی‌مدت در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای 2015 با ایران موسوم به «برجام»، به علاوهٔ تحرکات اخیر حکومت ایران به منظور پیشبرد برنامه اتمی تسلیحاتی‌اش، برخی صاحب‌نظران را به این باور رسانده که شورای امنیت سازمان ملل متحد ممکن است به زودی قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی صادر کند.

به گزارش وب‌گاه «پولیتیکو»، پنجشنبه، 9 سپتامبر 2021، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه دو گزارش محرمانه به شورای حکام این نهاد وابسته به سازمان ملل ارائه داد، و در آن اعلام کرد که حکومت ایران مانع حضور نظارتی بازرسان این نهاد در تاسیسات هسته‌ای‌اش می‌شود، و همچنین از ارائه «پاسخ‌های رضایت‌بخش» درباره فعالیت‌های هسته‌ای تسلیحاتی‌اش در گذشته سر باز می‌زند.

آژانس در دو گزارش محرمانه روز سه‌شنبه خود، که متن آنها به نظر «پولیتیکو» رسیده، تاکید کرد که ایران روز به روز «هرچه بیشتر از شرایط برجام فاصله می‌گیرد». آخرین تحولاتی که در برنامه هسته‌ای ایران روی داده، غنی‌سازی ده کیلوگرم اورانیوم تا سطح شصت درصد، یعنی نزدیک به سطح تولید بمب اتم است.

به گفته این نشریه، افشاگری‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضربه‌ای است به مقامات اروپایی و آمریکایی، که پس از ابراز خوش‌بینی محتاطانه در اوایل سال جاری مبنی بر اینکه بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 در «دیدگاه» قرار دارد، طی هفته‌های اخیر سکوتی معنی‌دار پیشه کرده‌اند.

بدین ترتیب، در جریان اجلاس هفته آینده سران شورای حکام آژانس در وین، اعضای این شورا باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند مقدمات محکومیت ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد از طریق صدور یک قطعنامه را فراهم کنند یا خیر. چندین مقام ارشد غربی به «پولیتیکو» گفته‌اند که انتظار دارند قدرت‌های جهانی قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کنند.

یک مقام ارشد که سال‌هاست پرونده هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند، در این باره گفت: «تحت شرایط حاضر، خودداری از صدور قطعنامه واقعا کار دشواری است.» یک دیپلمات ارشد دیگر نیز در این باره به این نشریه گفت: «اجماع حقایق ناگوار در این دو گزارش، به صدور قطعنامه علیه ایران خواهد انجامید.»