الاریانی: حوثی‌ها فرودگاه صنعا را به کریدوری برای انتقال سلاح، مهمات و کارشناسان نظامی از ایران و حزب‌الله لبنان تبدیل کرده‌اند

معمر الاریانی، وزیر اطلاع‌رسانی یمن شبه‌نظامیان حوثی را مسئول تعطیلی فرودگاه بین‌المللی صنعا و پیامدهای منفی ناشی از آن بر شهروندان یمنی دانست.

وزیر اطلاع‌رسانی یمن یکشنبه، 12 سپتامبر، گفت حوثی‌ها باعث رنج و مشقت شهروندان در مناطق تحت کنترل خود هستند. آنها از فرودگاه صنعا برای اهداف نظامی استفاده کرده و آن را به کریدوری برای قاچاق سلاح، فناوری نظامی و نقل و انتقال کارشناسان نظامی ایران و حزب‌الله لبنان تبدیل کردند.

الاریانی در سلسله‌ توییت‌هایی گفت که دولت یمن طی دورهای مختلف مذاکرات، تعدادی از طرح‌های ابتکاری را برای بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعا بر پروازهای داخلی و خارجی به نمایندگان سابق سازمان ملل ارائه کرد.

او افزود، طرح‌های ابتکاری که دولت یمن در این زمینه ارائه داده شرایطی را تضمین می‌کند که شبه‌نظامیان حوثی از نظر نظامی و لجستیکی نمی‌توانند از آن استفاده کنند و در عین حال به درد و رنج شهروندان که ناشی از تعطیلی فرودگاه است، پایان می‌دهد.

الاریانى همچنین خاطرنشان کرد که شبه‌نظامیان حوثی همه ابتکارها و پیشنهادهای دولت قانونی یمن و نهادهای بین‌المللی را رد کرده و اصرار ورزیدند که باید خطوط پرواز مستقیم میان صنعا و تهران و دیگر پایتخت‌هایی که شبه‌نظامیان فرقه‌گرای وابسته به ایران آن را کنترل می‌کنند، برقرار شود. این در حالی است که قبل از کودتای شبه‌نظامیان حوثی علیه دولت قانونی یمن هیچ‌گونه پرواز مستقیمی بین صنعا و پایتخت‌های تحت کنترل شبه‌نظامیان فرقه‌گرا در برخی کشورهای منطقه برقرار نبود.

وزیر اطلاع‌رسانی یمن همچنین بار دیگر بر ضرورت افتتاح فرودگاه بین‌المللی صنعا برای پروازهای غیرنظامی بر اساس مکانیزمی که عدم استفاده از آن برای اهداف غیرنظامی را تضمین کند، تاکید کرد.

او همچنین گفت فرودگاه صنعا باید در خدمت همه شهروندان یمن باشد و نباید به کریدوری برای قاچاق اسلحه شبه‌نظامیان فرقه‌گرای حوثی و انتقال کارشناسان ایران و حزب‌الله‌ لبنان به یمن برای اجرای سیاست‌های توسعه‌طلبانه ایران تبدیل شود.

الاریانی تاکید کرد که دولت یمن رنج و مشقت مردم این کشور را درک می‌کند و طرح‌ها و پیشنهاداتی را برای بازگشایی فرودگاه صنعا ارائه داده اما همه پیشنهادات با کارشکنی و مخالفت حوثی‌ها مواجه شده است. او گفت آنچه برای حوثی‌ها مهم است نقل و انتقال کارشناسان نظامی ایران و حزب‌الله لبنان میان صنعا و تهران و قاچاق اسلحه و مهمات است.

گفتنی است که شبه‌نظامیان حوثی پیشتر از تعطیلی پروازهای بین‌المللی و سازمان‌های انسانی وابسته به سازمان ملل در فرودگاه صنعا خبر دادند.

شایان ذکر است که از فرودگاه بین‌المللی صنعا علاوه بر انتقال کارکنان بین‌المللی، برای رساندن کمک‌های سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بشردوستانه مانند صلیب سرخ و پزشکان بدون مرز انجام می‌شود.