مردم جنازه پدر رامین حسین پناهی را از نیروهای امنیتی پس گرفتند و خودشان دفن کردند

امجد حسین‌پناهی دیرتر اعلام کرد که مردم به یاری خانواده آنها شتافتند، جنازه را پس گرفته و دفن کردند
ا
امجد حسین‌پناهی، برادر رامین حسین‌پناهی که در سال 1397 اعدام شد، خبر داد که شب گذشته، به دنبال درگذشت پدرش، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی جنازه او را به‌صورت مخفیانه از «بیمارستان توحید» سنندج «ربوده» و تلاش کردند در روستای زادگاه او «شبانه دفن کنند».
او در توییتر نوشت که «لحظاتی پیش وزارت اطلاعات جنازه پدرم را از بیمارستان توحید سنندج ربودند و به قروچای زادگاهمان بردند و شبانه دارند دفن می‌کنند.»
گفته می‌شود نیروهای امنیتی تلاش کردند تا خاکسپاری «محمد حسین‌پناهی»، بدون برگزاری مراسم و به‌صورت پنهانی انجام شود.شامگاه چهارشنبه سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز خبر داده بود که نیروهای امنیتی روستای قروچای را محاصره کرده‌اند و پس از ممانعت مردم از دفن شبانه جسد پدر رامین حسین‌پناهی، معروف به «خالو میرزا» درگیری رخ داده است.خالو میرزا حسین‌پناهی چند روز پیش، همزمان با سومین سالروز اعدام پسرش، در بیمارستان توحید سنندج بستری شد و روز چهارشنبه درگذشت.امجد حسین‌پناهی روز ۱۶ اردیبهشت خبر داده بود که پدر و مادرش ممنوع‌الخروج شده‌اند.رامین، پسر این خانواده، ۱۷ شهریور ۹۷ به اتهام «بغی و عضویت در حزب کومله» به همراه دو زندانی کرد دیگر، زانیار مرادی و لقمان مرادی، اعدام شد و محل دفن هر سه آنان هنوز اعلام نشده است.سازمان عفو بین‌الملل سال گذشته پنهان کردن محل دفن آنان را «شکنجه و رفتار بی‌رحمانه و غیرانسانی» خوانده و کاربران رسانه‌های اجتماعی با هشتگ «مزارشان كجاست» کارزاری به راه انداخته بودند. نهادهای جمهوری اسلامی اعلام کرده بودند که رامین حسین‌پناهی در یک درگیری حضور داشته و هنگام دستگیری «مسلح به سلاح و نارنجک بوده» اما وکیل او، حسین احمدی‌نیاز، تاکید کرده بود که موکلش دست به اسلحه نبرده و فقط در حزب کومله عضویت داشت.زانیار و لقمان مرادی نیز سال ۸۸ بازداشت و سپس به اتهام «محاربه» از طریق عضویت در گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی و قتل فرزند امام جمعه مریوان به اعدام محکوم شده بودند.آنها نیز با رد این اتهام‌ها گفته بودند در دوره بازداشت زیر شکنجه قرار داشتند.
با این‌حال، تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حاکی است که شماری از اهالی روستای قروچای در خاکسپاری پدر رامین حسین‌پناهی حضور یافته‌اند و این مراسم به صورت جمعی برگزار شده است.
امجد حسین‌پناهی پیشتر در آستانه سومین سالگرد اعدام برادرش در توییتر نوشته بود که به‌دلیل فشارهای روحی و روانی پس از اعدام و پیگیری برای گرفتن «نشانی از محل دفت پیکر رامین» پدرش در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شده است.
به دنبال دفن شبانه جنازه پدر امجد حسین‌پناهی، او در توییتر جمهوری اسلامی را «عامل مرگ» پدرش معرفی کرده و خبر داده است که در طول سه سال گذشته، مقامات ایرانی از دادن جنازه برادرش، رامین سرباز زده‌اند.
دادگاه انقلاب سنندج ، رامین حسین‌‌پناهی را به اتهام «بغی و عضویت در حزب کومله» به اعدام محکوم کرد. این حکم درحالی صادر شد که او همه اتهامات علیه خود را رد کرده بود.
او به همراه دو زندانی سیاسی دیگر به نام‌های «زانیار مرادی»، «لقمان مرادی»، شنبه، 17 شهریور 97، در حالی اعدام شد که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، و همچنین گزارشگر ویژه اعدام‌های غیرقانونی این سازمان، از مقامات ایرانی خواسته بودند اجرای حکم این سه زندانی را متوقف و حکم اعدام آنها را لغو کنند. جنازه این افراد پس از اجرای حکم، به‌صورت مخفیانه دفن شد؛ مقامات ایرانی تاکنون محل دفن این افراد را مشخص نکردند.