آمریکا: تحریم‌های اعمالی علیه حزب‌الله به‌دلیل فعالیت بی‌ثبات کننده آن است

جرالدین گریفیتس، سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که تحریم‌های واشینگتن علیه حزب‌الله لبنان به‌دلیل فعالیت‌های «بی‌ثبات کننده» این حزب اعمال شده است.

به گزارش کانال تلویزیونی «LBCI» لبنان، گریفیتس، یک‌شنبه 19 سپتامبر گفت: «موضوع تحریم‌ها علیه حزب‌الله تنها به ایالات متحده آمریکا محدود نمی‌شود، بلکه این تحریم‌ها ابعاد بین‌المللی دارند».

او افزود: «ما از فشار به حزب‌الله به دلیل فعالیت‌های بی‌ثبات کننده این حزب با هدف مجبور کردن آن به پاسخ‌گویی دریغ نخواهیم کرد». وی ادامه داد که هزینه فعالیت‌های حزب‌الله را مردم لبنان متحمل شده‌اند.جرالدین گریفیتس خاطرنشان کرد که واردات نفت از ایران و فعالیت‌های مشابه، لبنان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

او اظهار داشت که دولت آمریکا با اعمال تحریم‌های جدید علیه حزب‌الله، مانع سوء استفاده این حزب از منابع بودجه دولت لبنان شد.

گریفیتس گفت: «ما متعهد هستیم که فشار بر این حزب را تشدید کنیم».

او افزود: «آنچه برای ما اهمیت دارد این است که دولت لبنان قادر به ایفای نقش در کشور و اجرای اصلاحات باشد. بر هیچ کس پوشیده نیست که لبنان به‌دلیل سال‌ها فساد و سوء مدیریت هم‌اکنون از بحران‌های زیادی از جمله بحران انرژی رنج می‌برد».

او ادامه داد: « ایالات متحده آمریکا به دنبال یافتن راه حل‌های پایدار برای حل بحران انرژی در لبنان بوده است، اما واردات سوخت از کشوری که تحت تحریم بین‌المللی است، به نفع لبنان نیست».

گریفیتس تاکید کرد که ایالات متحده اقدامات متعددی علیه ایران به‌دلیل صادرات غیرقانونی نفت به لبنان اتخاذ خواهد کرد.

او همچنین به آمادگی واشنگتن برای کمک به لبنان برای غلبه بر بحران انرژی اشاره کرد و گفت: «با این حال، مقامات لبنانی باید آماده ایفای نقش خود باشند. آمریکا با شرکای خود در منطقه در تماس است».

تحریم‌های جدید علیه حزب‌الله
وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه، 17 سپتامبر، تحریم‌هایی علیه یک شبکه وابسته به حزب‌الله و شماری از افراد مرتبط با این حزب‌ اعمال کرد.

این وزارتخانه با انتشار بیانیه‌ای در وبسایت خود اعلام کرد، شبکه و افراد تحریم شده با گروه تروریستی حزب‌الله مرتبط هستند.

خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود افزود: «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) وابسته به این وزارتخانه، اعضای یک شبکه مالی مستقر در لبنان و کویت که در حمایت و تسهیل فعالیت مالی برای حزب‌الله لبنان و نیروی قدس سپاه پاسداران ایران فعالیت می‌کردند را شناسایی کرده است».

بیانیه افزود، این افراد و شبکه تحت تحریم قرار گرفته ده‌ها میلیون دلار از طریق سیستم‌های مالی منطقه‌ای پولشویی کرده و مبادله ارز و تجارت طلا را به نفع حزب‌الله و سپاه پاسداران ایران انجام داده‌اند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده همچنین تصریح کرد، در میان این افراد، علی الشاعر (ملقب به شاعر علی)، متولد منطقه «بنت جبیل» منطقه نبطیه در جنوب لبنان و «جمال حسین عبدعلی عبدالرحیم» کویتی الاصل، معروف به الشطی قرار دارند.

علاوه بر این دو شخص، تحریم‌هایی علیه «حسیب محمد هدوان» و «طالب حسین» اعمال شده است.

ایالات متحده آمریکا طی سال‌های گذشته، ده‌ها مورد تحریم علیه حزب‌الله اعمال کرده و تاکنون چندین بار رهبران این گروه را در فهرست تروریسم قرار داده است.

واشینگتن بارها تاکید کرده که این حزب مورد حمایت ایران با کمک نیروی قدس سپاه از طریق قاچاق و پولشویی درآمدزایی می‌کند.

حزب‌الله همچنین توسط شبکه‌های قاچاق در خارج از لبنان برای تامین مالی طرح‌های تروریستی و تداوم اعمال خشونت‌بار و ایجاد بی‌ثباتی در لبنان، منطقه و جهان عرب اقدام کرده است.