نشنال اینترست: پهپادهای ایران و موشک‌های‌ چینی به تیگرای اتیوپی قاچاق می‌شوند

گزارش مجله آمریکایی از ارسال پهپادهای ایرانی برای استفاده در جنگ داخلی اتیوپی پرده برداشت
مجله آمریکایی «نشنال اینترست» طی گزارشی از ارسال پهپادهای ایرانی و موشک‌های چینی به جنگ داخلی اقلیم «تیگری» در کشور اتیوپی پرده برداشت.
این مجله در شماره روز جمعه، 24 سپتامبر، نوشت ارسال پهپادهای ایران همزمان با تشدید حملات هوایی بی‌رویه در اقلیم دیگری صورت گرفته است.
«نشنال اینترست» در گزارش خود فاش کرد که ارتش اتیوپی از پهپادهایی استفاده می‌کند که مشخصات آنها با نوع تولید شده ایرانی یعنی پهپاد «مهاجر 6» مطابقت دارد.
به نوشته این مجله، پهپاد مهاجر 6 نوعی پهپاد ساخت ایران است که در اواخر دهه هشتاد از سوی تهران مورد استفاده قرار گرفت. این پهپاد می‌تواند ماموریت‌های نظارتی را با استفاده از سنسور الکترونوری از نوع «گیمبالد» انجام داده و حملاتی را با بمب‌های دقیق قاسم -1 حملاتی انجام دهد.
در این گزارش آمده است که جنگ مستمر در اقلیم تیگرای اتیوپی نشان می‌دهد که چگونه موشک‌های چینی و پهپادهای ایرانی به دست بازیگران اصلی جنگ و درگیری‌ها در سراسر جهان رسیده است.
شمال اتیوپی از زمانی که ابی احمد، نخست وزیر این کشور ارتش را به اقلیم تیگرای اعزام کرد، شاهد درگیری‌های شدیدی بوده است. دولت اتیوپی تلاش می‌کند تا مقامات منطقه‌ای که به «جبهه آزادی خلق تیگرای» وابسته‌اند را از قدرت برکنار کند.
این در حالی است که رژیم اریتره با اعزام نیروهایی به این منطقه برای کمک به آدیس آبابا که در مجاورت مرز جنوبی آن کشور واقع شده است، به این درگیرها بیشتر دامن زد.
به گفته سازمان ملل، این درگیری باعث مرگ و آوارگی هزاران نفر در شرایطی نزدیک به قحطی شده است.
گفتنی است ایران بر خلاف قوانین و قطعنامه‌های سازمان ملل که این کشور را از فروش یا خرید اسلحه منع می‌کند، به عنوان یکی از کشورهای قاچاق‌کننده اسلحه در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود. تهران به تمام شبه‌نظامیان وابسته به خود مانند حزب‌الله لبنان و گروه حماس، حوثی‌های یمن، سازمان القاعده و پیشتر طالبان اسلحه قاچاق میکند.
ارسال و قاچاق اسلحه از سوی تهران به احزاب و گروههای شبه‌نظامی مندرج در فهرست سازمان‌های تروریستی، یکی از اهرم‌های سیاست خارجی ایران است که در راستای افزایش نفوذ منطقه‌ای خود انجام می‌دهد.
ایران طی سال‌های گذشته نه تنها روند تجهیز و تسلیح گروهای تروریستی اسلامگرا در منطقه را کاهش نداده بلکه در مواردی مانند مسئله جنگ داخلی سوریه یا جنگ حوثی‌ها با دولت قانونی یمن حتی به بهای مخاطرات امنیتی به تلاش‌های‌ خود ادامه داده است به طوری که تاکنون چندین بار محموله‌های قاچاق تسلیحات ایران در دریای سرخ توسط ناوگان آمریکا یا نیروهای ائتلاف عربی ضبط شده است. همچنین اسرائیل تاکنون صدها محموله‌ سلاح‌های قاچاق شده جمهوری اسلامی ایران را در مرزهای سوریه و لبنان هدف حملات نظامی خود قرار داده است.