رهبر مارونی‌های لبنانی: واردات نفت ایران توسط حزب‌الله نقض حاکمیت لبنان است

بشاره الراعی جمعه، 24 سپتامبر، پس از دیدارش با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، در کاخ بعبدا، گفت «پیشتر درباره حاکمیت لبنان گفت‌وگو کردم و الان می‌گویم که وارد کردن نفت از ایران توسط حزب‌الله، نقض حاکمیت لبنان به شمار می‌رود».

او در ادامه افزود:«من گفتم ورود نفتکش‌های حامل سوخت ایران تحت نظر یک مقام امنیتی، ارتش سوریه و حزب الله، مجاز نیست و این چیزی است که من آن را نقض حاکمیت لبنان نامیدم و نمی‌توانم آن را بپذیرم.»

اوضاع معیشتی

الراعی در عین‌ حال ضمن تبریک به لبنانی‌ها بابت تشکیل دولت جدید در این کشور، گفت که او امیدوار است دولت جدید «امید و ارمغانی برای لبنانی‌ها به همراه داشته باشد.»

او خاطرنشان کرد که هدف از دیدار با رئیس جمهوری در کاخ بعبدا بحث و گفت‌وگو درباره مسائل معیشتی مردم لبنان است.

الراعی گفت:«ما امید بزرگی به این دولت داریم تا زمانی که افرادی با صلاحیت و خوب در دولت لبنان حضور داشته باشند، هیچ ترس و واهمه‌ای درباره پیشبرد این کشور نخواهیم داشت. زندگی در لبنان به حالت قبلی باز خواهد گشت، مشروط بر اینکه سیاستمداران در امور دولت و فرقه‌های دینی و مذهبی در روند کار دستگاه قضایی دخالت نکنند».

جدایی دین از دولت

الراعی افزود: «تفکیک قوای دولتی از دین به این معنی است که روحانیون در انتصابات دخالت نکنند و سیاستمداران باید به امور سیاسی خود بپردازند و از دخالت در اداره امور دولتی و روند کار قوه قضاییه بپرهیزند».

اظهارات بشاره الراعی درباره عدم دخالت سیاسیون در روند کار دولت‌ و فرقه‌های مذهبی و دینی در امور قوه قضائیه لبنان در واکنش به حملات اخیر حزب‌الله به بازپرس قضایی پرونده انفجار بندر بیروت و ارتباط این پرونده با این گروه شبه‌نظامی حزب‌الله مورد حمایت ایران است که اخیرا از برخی سیاستمداران خواسته تا از طریق منبرهای دینی علیه قاضی این پرونده موضع بگیرند.

رهبر مارونی‌ها در‌باره برنامه دولت جدید کشورش، گفت:«من ملزم به موافقت با این برنامه نیستم و ما به مقام مسئول اطمینان و اعتماد کامل داریم آنچه که برای ما مهم است خدمت به مردم، حفظ حاکمیت کشور و استقلال در تصمیم‌گیری است.»

او در پایان از مجلس نمایندگان لبنان خواست تا قانون انتخابات را طوری تنظیم کند تا حق رای شهروندان لبنانی خارج از کشور تضمین شود.

صبح پنجشنبه گذشته ده‌ها تانکر حامل گازوئیل ایرانی توسط حزب‌الله به لبنان قاچاق شد. این تانکرهای نفتکش از مرز سوریه وارد این کشور شد.

این در حالی است که انتقال محموله‌های نفت ایرانی به لبنان به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، این کشور را با مشکل مواجه خواهد ساخت.