وزیر خارجه یمن: حوثی‌ها همانند گروه «داعش» و سازمان القاعده رفتار می‌کنند وبه اوامرایران با همه طرح‌های صلح مخالفت کردند

احمد بن مبارک، وزیر خارجه یمن در نشست سازمان ملل متحد گفت که کشورش برای دور کردن مردم از ویرانی‌های جنگ بارها دست صلح دراز کرده و تعدادی از امتیازها را برای دستیابی به صلح در یمن تقدیم کرده است اما شبه‌نظامیان حوثی‌ به اوامر ایران همواره با همه طرح‌های صلح مخالفت کردند.

بن مبارک، دوشنبه، 27 سپتامبر، طی سخنرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، ضمن تاکید بر پایبندی دولت قانونی به همه قطعنامه‌های شورای امنیت و همکاری کامل آن با فرستاده جدید سازمان ملل، به موافقت دولت متبوع خود با همه طرح‌های صلح و از آن جمله طرح‌ صلح سعودی برای یمن اشاره کرد.

او همچنین تنش‌زایی‌های اخیر و ادامه حملات حوثی‌ها به استان مأرب را تصویری آشکار از مقاصد آن گروه شبه‌نظامی و موضع آنها در قبال صلح دانست.

بن مبارک ضمن اشاره به موافقت دولت قانونی با همه طرح‌های صلح و از آن جمله طرح‌ صلح سعودی برای یمن بر اهمیت اجرایی شدن بخش‌های امنیتی و نظامی توافق ریاض تاکید کرد.

بن مبارک همچنین گفت که شبه‌نظامیان حوثی در کشورش دست به جنایت‌‌ می‌زنند و حقوق بشر را نقض می‌کنند.

وزیر خارجه یمن در ادامه سخنرانی خود در سازمان ملل گفت که از زمان کودتای حوثی‌ها مردم یمن در اوضاع اقتصادی دشواری زندگی می‌کنند و خطر گرسنگی میلیون‌ها شهروند یمنی را تهدید می‌کند.

رفتارهای حوثی‌ها مشابه «داعش» و القاعده
او گفت که شبه‌نظامیان حوثی همانند گروه «داعش» و سازمان القاعده رفتار می‌کنند و با ارتکاب جنایت و نقض‌های حقوق بشری، مردم یمن را سرکوب می‌کنند.

بن مبارک ضمن اشاره به پایبندی کشورش به همه قطعنامه‌های شورای امنیت از جامعه بین‌المللی خواست تا علیه شبه‌نظامیان حوثی و حامیان آنها فشار وارد کنند.

وزیر خارجه یمن در بخش پایانی سخنرانی خود در سازمان ملل خواستار اقدام بین‌المللی برای پایان دادن به بحران احتمالی نفتکش صافر شد.

کشته شدن 58 شبه‌نظامی حوثى در استان مأرب یمن
از سویی منابع نظامی دولت قانونی یمن دوشنبه، 27 سپتامبر، از کشته شدن بیش از 58 شبه‌نظامی حوثی و زخمی شدن دهها نفر از آنها طی 24 ساعت گذشته در درگیری‌ها و حملات هوایی در استان‌های مأرب و شبوه کشته شدند.

به گفته این منابع جنگنده‌های ائتلاف عربى خودروهای نفربر، مراکز تجمع نیروها و تجهیزات حوثى‌ها را در استان‌های مأرب و شبوه یمن به شدت بمباران کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از ارتش ملی یمن، جنگنده‌های ائتلاف عربی برای حمایت از دولت قانونی یمن، طی 24 ساعت گذشته بیش از 20 بار خودروها، مراکز تجمعات نیروهای شبه‌نظامی حوثی‌ها در استان مارب و شبوه را بمباران کردند.

از سویی مرکز اطلاع‌رسانی نیروهای مسلح یمن دوشنبه در توییتر اعلام کرد که در «هجوم موفق» نیروهای ارتش ملی به مواضع حوثی‌ها در شرق شهر الحزم در استان الجوف خسارت‌های جانی و مادی سنگینی به این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران وارد شد.

ضربات سنگین و پی در پی به حوثی‌ها
از طرفی منابع نظامی یمن روز گذشته نیز گزارش دادند ده‌ها تن از نیروهای شبه‌نظامی حوثی طی درگیری با نیروهای مقاومت مردمی، قبایل و ارتش ملی یمن در مارب کشته شدند.

ارتش یمن پیش از این به حوثی‌ها هشدار داده بود که هر گونه هجوم از سوی این گروه شبه‌نظامی به استان نفت‌خیز مأرب را با شکست بزرگی مواجه خواهد کرد.

سپهبد صغیر بن عزیز، رئیس ستاد ارتش ملی یمن و فرمانده عملیات مشترک، تاکید کرد که شبه‌نظامیان حوثی سرسپرده به ایران را با ضرباتی شدید و سنگین غافلگیر خواهد کرد به طوری که پس از آن نخواهند توانست عرضه اندام کنند.

گفتنی است که شبه‌نظامیان حوثی از فوریه سال جاری تاکنون چندین بار برای کنترل منطقه نفت‌خیز مارب دست به حملات گسترده‌‌ای زدند اما هر بار با تحمل تلفات سنگین نظامی، مجبور به عقب‌نشینی شدند. حوثی‌ها در تلاش‌اند با کنترل استان مارب موقعیت خود را در روند مذاکرات آتی تقویت کنند.

شبه‌نظامیان فرقه‌گرای حوثی به‌رغم درخواست‌ سازمان‌های بشردوستانه وابسته به سازمان ملل متحد و آمریکا برای پایان دادن به جنگ و توقف حملات به استان مارب، که محل زندگی هزاران آواره است، به تلاش خود برای کنترل این استان ادامه دادند.

حملات حوثی‌ها با مقاومت مردم، ارتش ملی یمن و قبایل منطقه مواجه شده و نیروهای آنها تلفات سنگینی را تاکنون متحمل شده‌اند.