شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران بازداشت عزیز قاسم زاده فعال صنفی فرهنگیان گیلان را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید شرط او شد

عزیز قاسم زاده، فعال صنفی فرهنگیان گیلان، تنها یک روز پس از فراخوان «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» برای برگزاری تجمع اعتراضی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش «کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران»، روز یکشنبه 4 مهرماه 1400، نیروهای امنیتی ایران پس از بازرسی منزل پدری عزیز قاسم زاده، سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان او را بازداشت کردند.

در این گزارش عنوان شده که شماری از وسایل شخصی این فعال صنفی فرهنگیان ضبط و مصادره شده و از محل نگهداری و اتهامات مطرح علیه او اطلاعی در دست نیست.

در همین رابطه این شورا با انتشار بیانیه ای بازداشت عزیز قاسم زاده فعال صنفی فرهنگیان گیلان را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید شرط او شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «باید حکومت به پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی خاتمه دهد و بعد از دو دهه حبس و زندان کردن فعالان به این حقیقت رسیده‌ باشد که مطالبه‌گری و اعتراضات صنفی معلمان متکی بر فرد نیست و این مطالبات ریشه در واقعیت زندگی مشقت‌بار معلمان شاغل و بازنشسته و وضعیت اسفبار نظام آموزشی دارد. مطالبه‌گری که نتیجه رشد و آگاهی جنبش حق‌طلبانه فرهنگیان شاغل و بازنشسته‌است.»

پیشتر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از معلمان سراسر کشور خواسته بود شنبه 3 مهر برای «دادخواهی حقوق از دست رفته‌ خود» دست به تجمع بزنند که در نهایت، دست‌کم در 36 شهر ایران، تجمع اعتراضی برگزار شد.

این تشکل مهمترین مطالبات فرهنگیان را اجرای نظام رتبه‌بندی بر اساس 80 درصد حقوق هیئت علمی دانشگاه‌ها، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، اجرای کامل و بدون تبعیض فوق‌العاده ویژه برای تمام فرهنگیان، پرداخت حقوق بازنشستگی، توجه ویژه به درخواست‌ کارنامه سبزها و ایجاد امنیت شغلی نیروهای خرید خدماتی عنوان کرده بود.

بازداشت سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان در حالی صورت گرفت که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در روز اول افتتاح سال جدید تحصیلی از حفظ منزلت معلمان و توجه به حل مشکلات اقتصادی و معیشتی آنها سخن گفت.