ابراز نگرانی شدید وزیر خارجه آمریکااز سیاست‌های ایران در حمایت از تروریسم ن

دولت دونالد ترامپ،رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد مشغول بررسی برداشتن تحریم‌های ایران و سازگاری آن با منافع ملی آمریکا است، در حالیکه این دولت تایید می‌کند تهران به مفاد توافق اتمی پایبند بوده است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، در نامه‌ای به پل رایان، رییس کنگره آمریکا، روز سه‌شنبه 18 آوریل نوشت که ایران به توافق اتمی سال 2015 پایبند بوده، اما او نگران نقش این کشور به عنوان یک دولت حامی تروریسم است.

براساس این توافق وزارت خارجه آمریکا باید هر 90 روز یک بار در گزارشی به کنگره آمریکا در مورد پایبندی ایران به این توافق توضیح دهد. این اولین گزارش دولت ترامپ در مورد این توافق است.

تیلرسون در بیانیه خود نوشته است: «وزارت امورخارجه آمریکا تایید می‌کند که تا 18 آوریل ایران به تعهدات خود در چارچوب برنامه جامع مشترک (برجام) عمل کرده است».

او افزود: « دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، از شورای امنیت ملی و نهادهای دولتی مسئول بازنگری برجام می‌خواهد تا ارزیابی کنند که آیا برداشتن تحریم‌ها ایران با منافع ملی آمریکا سازگاری داشته باشد».

تیلرسون زمانی برای این ارزیابی تعیین نکرد اما در نامه خود به رایان تاکید کرد که دولت آماده همکاری با کنگره در باره این موضوع است.

توافق هسته‌ای ژوئیه سال 2015 میان ایران و گروه 1+5 (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان) منعقد شد. برپایه این توافق، مقرر شد در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، به مرور لغو شود.

مخالفان این توافق می‌گویند که لغو تحریم‌ها باعث می‌شود ایران با درآمدی که حاصل می‌کند، سیاست‌هایش در منطقه را تشدید کند. آن‌ها ایران را به مداخله در امور داخلی دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه خود و حمایت از بعضی از گروه‌های «تروریستی» متهم می‌کنند.