ترکیه گذرگاه‌های مرزی خود را به روی کامیون‌های ایرانی بست

در ادامه تنش اخیر میان ایران و جمهوری آذربایجان، رییس انجمن توسعه روابط تجاری ترکیه با ایران اعلام کرد که ترکیه گذرگاه‌های مرزی خود را به روی کامیون‌های ایرانی بسته است ولی سرکنسول ایران در ارزروم، اجرای چنین ممنوعیتی برای کامیون‌های ایرانی را رد کرد.

اوزجان آلاش، رییس انجمن توسعه روابط تجاری ترکیه با ایران، روز پنج‌شنبه ۱۵ مهر به خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت که گذرگاه‌های ترکیه در واکنش به اقدام اخیر تهران، به روی کامیون‌های ایرانی بسته شده است و این اقدامی در پاسخ به تصمیم تهران درباره ممنوعیت ورود کامیون‌های ترکیه به این کشور است.

رییس انجمن توسعه روابط تجاری ترکیه با ایران، افزود گردش تجاری بین ایران و ترکیه به دلیل اوضاع متشنج در مرز ایران با جمهوری آذربایجان متوقف شده است.

این درحالی است که سجاد سلطان‌زاده، سرکنسول ایران در ارزروم، خبر منتشر شده در شبکه روسی اسپوتنیک را رد کرد و گفت که «خبر ممنوعیت ورود کامیون‌های ایرانی به ترکیه کاملا جعلی و شیطنت‌آمیز است.»

سلطان‌زاده گفت: «بنابر استعلام انجام شده از مدیرکل گمرکات شرق ترکیه «تردد دو طرفه کامیون‌ها به طور عادی در جریان است.»

این اخبار درپی تنش مرزی ایران با جمهوری آذربایجان منتشر می‌شود، تنشی که پس از منازعه اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و آزاد شدن بخشی از اراضی آذربایجان، بالا گرفت و در هفته‌های اخیر به اوج رسید.

مقام‌های جمهوری اسلامی ابتدا اقدام جمهوری آذربایجان در وضع محدودیت و عوارض برای کامیون‌های ایرانی عازم ارمنستان و دستگیری دو راننده را دلیل اوج‌گیری تنش عنوان کردند، بعد گفتند تغییر در مرزهای منطقه را تحمل نمی‌کنند و در ادامه «حضور نیروهای اسرائیل در مرز آذربایجان» را سبب تنش خواندند.

الهام علی‌اف، رییس‌ جمهوری آذربایجان، در سفر به منطقه مرزی جبرئیل با رد حضور اسرائیل در مناطق مرزی آذربایجان با ایران گفت: «بگذارید چشم‌هایشان را باز کنند و نگاه کنند، در کجای اینجا اسرائیل را دیده‌اند.»

ارتش ایران نیز جمعه گذشته رزمایش «فاتحان خیبر» را در این منطقه اجرا کرد و پس از آن علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواستار حل «حوادث» کشورهای همسایه شمال غرب ایران بدون حضور ارتش‌های «بیگانه» شد.

جمهوری آذربایجان و ترکیه، رزمایش مشترک «برادری خدشه ناپذیر» را در نخجوان آغاز کرده‌ و همزمان این دو کشور و گرجستان رزمایش نظامی مشترک دیگری را نیز در خاک گرجستان برگزار کرده‌اند.

تی‌آرتی، شبکه دولتی ترکیه، روز پنج‌شنبه گفت که برگزاری این رزمایش‌ها پیامی به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران است.