جو بایدن وضعیت اضطراری ملی آمریکا را در ارتباط با سوریه تمدید کرد

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در نامه‌ای به روسای مجلس نمایندگان و سنا، از تمدید وضعیت اضطراری ملی در ارتباط با سوریه پس از چهاردهم اکتبر، ۲۲ مهر، خبر داد. بایدن خاطر نشان کرد وضعیت کنونی سوریه، به ویژه با حمله ترکیه به شمال شرق این کشور، تهدیدی علیه امنیت منطقه و آمریکا است.

بایدن در این نامه عنوان کرد: «وضعیت در داخل سوریه و شرایط مربوط به این کشور، به ویژه پس از اقدامات دولت ترکیه در حمله نظامی به شمال شرق سوریه، کارزار مبارزه با داعش در عراق و سوریه را مشکل کرده است.»

بایدن در خصوص ایجاد مشکل در کارزار مبارزه با داعش در عراق و سوریه گفت: «این امر سبب شده تا صلح، امنیت و ثبات منطقه تهدید شود.»

بایدن خاطر نشان کرد: «این تهدید، تهدیدی غیرعادی و فوق‌العاده علیه امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا به شمار می‌آید.»

دستور بایدن در حالی صادر می‌شود که هفته گذشته روسای‌جمهوری ترکیه و روسیه درباره چگونگی کاهش خشونت‌ها در مناطق کردنشین شمال سوریه گفت‌وگو کردند.

درپی شدت گرفتن حمله‌های هوایی روسیه در منطقه ادلب، آنکارا خواستار پایبندی مسکو به مفاد آتش‌بس سال گذشته در ادلب شده است.

ترکیه هزاران نیرو در شمال سوریه مستقر کرده و از شبه‌نظامیان مخالف حکومت بشار اسد حمایت می‌کند. سال گذشته، حمله هوایی و زمینی ترکیه برای مقابله با پیشروی روسیه و ارتش سوریه باعث شد مسکو و آنکارا تا مرز رویارویی پیش بروند.

هفته گذشته، بلومبرگ به نقل از دو مقام ترکیه‌ گزارش داد که این کشور برای جلوگیری از پیامدهای پیشروی ارتش سوریه به ادلب، هزاران نیروی خود را به شمال غربی سوریه فرستاده است.

آنکارا نگران است حمله احتمالی ارتش سوریه باعث گریختن بسیاری از آوارگان سوری به ترکیه شود، آنهم در زمانی که این کشور با بحران گرانی هزینه مسکن مواجه است.

در همین حال، دید‌ه‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که فروش املاک به شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی در سوریه، به ویژه در حمص و حلب در سطحی گسترده ادامه دارد.

به گفته این سازمان، سپاه پاسداران و شبه نظامیان تحت حمایت آن همچنین ده‌ها خانه و مغازه در شهر المیادین در حومه شرقی دیرالزور سوریه را با ادعای اینکه صاحبان آنها از مخالفان حکومت بشار اسد هستند مصادره کرده‌اند.