مهندس نیروی دریایی آمریکا متهم به فروش اسرار زیردریایی هسته‌ای به یک کشور خارجی شد

وزارت دادگستری ایالات متحده، اعلام کرد، یک مهندس نیروی دریایی این کشور و همسرش به اتهام تلاش برای فروش و انتقال اسرار زیردریایی هسته‌ای به یک کشور خارجی بازداشت و تفهیم اتهام شده‌اند.

جاناتان توئبی 42 ساله و همسرش دایانا 45 ساله، شنبه در ایالت ویرجینیای غربی توسط ماموران پلیس فدرال آمریکا «اف‌بی‌آی»، بازداشت شده‌اند.

این زوج به مدت یک سال اطلاعات محرمانه مرتبط با طراحی زیردریایی‌های هسته‌ای را به فردی که تصور می‌کردند نماینده یک کشور خارجی است می‌فروختند، اما مطلع نبودند که خریدار این اسناد مامور اف‌بی‌آی است. در این گزارش نامی از کشور خارجی برده نشده است.
وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد یکی از مهندسان نیروی دریایی این کشور و همسرش به اتهام تلاش برای فروش اسرار فناوری زیردریایی هسته‌ای به یک کشور خارجی بازداشت و تفهیم اتهام شده‌اند.

وال استریت ژورنال با استناد به اسناد دادگاه اعلام کرد توئبی به اسناد فوق محرمانه وزارت دفاع آمریکا دسترسی داشته و تقریبا یک دهه برای دولت کار می‌کرده است.

این زوج به مدت یک سال اطلاعات محرمانه مرتبط با طراحی زیردریایی‌های هسته‌ای را به فردی که تصور می‌کردند نماینده یک دولت خارجی بوده می‌فروختند، اما در واقع این فرد مامور مخفی اف‌بی‌آی بوده است.

ظاهرا آقای توئبی در آوریل ۲۰۲۰ بسته‌ای حاوی نمونه‌ای از اطلاعات محرمانه و دستورالعمل برقراری رابطه مخفی را به آدرس یک دولت خارجی فرستاده، اما اف‌بی‌آی جلوی تحویل این بسته را گرفته و مامور خود را به عنوان نماینده دولت خارجی به این زوج معرفی کرده است.

این زوج در ازای فروش این اطلاعات ارز دیجیتال دریافت کرده‌اند.

بر اساس دادخواست کیفری، ماموران اداره تحقیقات فدرال جاناتان توئبی را تحت نظر داشتند که کارت حافظه کوچکی را داخل پلاستیک گذاشت و آن را داخل ساندویچ کره بادام زمانی مخفی کرد و در محلی که توافق شده بود در ایالت ویرجینیای غربی قرار داد.

او پیش از بازداشت دو بار اطلاعات ذخیره شده که بر روی یک کارت حافظه را در داخل ساندویچ و بسته آدامس مخفی کرده بود، در اختیار خریدار گذاشته بود.

بنا بر اعلام وزارت دادگستری آمریکا تا 28 اوت، اداره تحقیقات فدرال معادل 100 هزار دلار رمز- ارز به توئبی پرداخت کرده و او در ایمیلی از فردی که فکر می‌کرد نماینده خارجی است تشکر کرده است.

این زوج قرار است سه‌شنبه، 12 اکتبر، در دادگاه فدرال شهر مارتینزبرگ تفهیم اتهام شوند.