روسیه، چین و ایران با طالبان همکاری امنیتی می‌کنند

روسیه، چین و ایران در پایان نشست دیروز چهارشنبه در مسکو دربارۀ افغانستان توافق کردند که همکاری‌های‌های امنیتی خود را با طالبان در مقابل گروه‌های تروریستی در افغانستان به ویژه داعش تقویت کنند. به غیر از افغانستان ده کشور دیگر از جمله چین، روسیه، ایران، پاکستان، هند و کشورهای آسیای میانه در نشست دیروز حضور داشتند.
تبلیغ بازرگانی

شرکت‌کنندگان در اجلاس در بیانیه‌ای مشترک بر ارادۀ خود برای همکاری‌های امنیتی به منظور حفظ ثبات منطقه و مقابله با فعالیت‌های تروریستی در داخل خاک افغانستان تأکید کردند. در این بیانیه از جمله می‌خوانیم که هرگونه تعهد آتی در قبال افغانستان مستلزم ملاحظۀ قدرت‌گیری طالبان در این کشور به عنوان واقعیت تازه است. با این حال، کشورهای شرکت‌کننده در نشست مسکو، از طالبان خواستند که در عرصه های داخلی و خارجی و همچنین در قبال کشورهای همسایه سیاست‌های معتدل و دوستانه‌ای اتخاذ کنند تا دستیابی به اهداف مشترک یعنی صلح، امنیت و رفاه پایدار میسر شود.

ده کشور شرکت‌کننده در اجلاس همچنین از طالبان خواستند که حقوق اقوام، زنان و کودکان این کشور را به رسمیت بشناسند. آنان همچنین از سازمان ملل خواستند که با برگزاری کنفرانس بین المللی کشورهای کمک‌کننده به افغانستان از وقوع بحران انسانی در این کشور جلوگیری کنند. به گمان امضاءکنندگان این بیانیه هزینۀ بازسازی افغانستان باید توسط ایالات متحد آمریکا و متحدانش تأمین شود که طی بیست سال در افغانستان حضور داشتند.

به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، طالبان از منابع لازم برای پرداخت حقوق کارمندان و ادامۀ فعالیت بانک‌ها در افغانستان محروم هستند. ایالات متحد آمریکا دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرده است. ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجۀ فرانسه، دیروز چهارشنبه بیستم اکتبر در سنای این کشور گفت که فقدان منابع مالی می‌تواند به فروپاشی دولت در افغانستان منجر شود.

دولت روسیه نیز با انتشار بیانیه ای جداگانه بار دیگر خواستار تشکیل یک حکومت فراگیر در افغانستان با حضور دیگر گرایش‌های سیاسی در ساختار قدرت این کشور شد. عبدالسلام حنفی از نمایندگان طالبان در کنفرانس مسکو مدعی شد که حکومت جدید طالبان فراگیر است.

ضمیر کابلوف، فرستادۀ روسیه در امور افغانستان، در اظهاراتی جداگانه گفت که طالبان برای به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعۀ جهانی باید به وعده‌های خود در زمینۀ رعایت حقوق بشر عمل کنند.

روسیه نگران از فعالیت‌های شماری از گروه‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده در افغانستان است و بیم آن دارد که این گروه‌ها برای پیشبرد اهداف خود در منطقه از بی ثباتی افغانستان بهره‌برداری کنند. روسیه بعید نمی داند که دامنۀ این فعالیت‌ها و همچنین قاچاق مواد مخدر به کشورهای همسایه افغانستان به ویژه در آسیای مرکزی کشیده شود که در واقع حوزۀ نفوذ مسکو به شمار می رود.