تاکید آمریکا بر محکومیت «هالک بانک» ترکیه به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید «هالک بانک» ترکیه اجازه داده که از عواید حاصل از فروش نفت و گاز ایران که در این بانک واریز شده بود برای خریداری طلا به نفع دولت ایران استفاده شود
دادستان عمومی آمریکا اعلام کرد که هالک بانک (بانک خلق) یکی از بزرگترین بانک‌های تجاری و دولتی ترکیه به طور مخفیانه به ایران کمک کرده است تا مبلغ 20 میلیارد دلار را حواله کند.

خبرگزاری «رویترز» جمعه، 22 اکتبر، گزارش داد این دادگاه آمریکایی درخواست «هالک بانک» برای لغو محکومیت صادره علیه این بانک به اتهام کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌ها را رد کرده است.

در کیفرخواست علیه این بانک دولتی ترکیه در مجموع شش اتهام از جمله پولشویی، کلاهبرداری، و نقض تحریم های آمریکا علیه ایران مطرح شده بود.

دادگاه آمریکایی ضمن قانونی خواندن حکم صادره علیه این بانک به دلیل پولشویی و نقض تحریم‌ها علیه ایران با درخواست لغو محکومیت آن مخالفت کرده است.

دادگاه استیناف حوزه دوم ایالات متحده آمریکا ضمن رد درخواست وکلای بانک اعلام کرده است که حتی اگر قانون مصونیت شامل این بانک شود، باز هم اعلام جرم علیه «هالک‌بانک» مشمول استثنا فعالیت‌های تجاری می‌شود.

دادستانی آمریکا این بانک را متهم کرده که مبالغ مربوط به خرید نفت و گاز ایران را به طلا و سپس پول نقد تبدیل کرده و با جعل اسنادی در مورد خرید کالا این مبالغ را از طریق شبکه‌ای از شرکت‌های پوششی به ایران ارسال کرده است.

این گزارش می‌افزاید، وکلای این بانک از اظهارنظر درباره رای دادگاه تجدیدنظر خودداری کردند. تاکنون مقامات ترکیه نسبت به این رای دادگاه واکنشی نشان ندادند.

این پرونده روابط ترکیه و آمریکا را پیچیده کرده است. پیش‌تر، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، در نامه‌ای به دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق آمریکا بر بی‌گناهی این بانک تاکید کرده بود.

رضا ضراب کیست و چه نقشی در این پرونده دارد؟
رضا ضراب یک تاجر ایرانی ترکیه‌ای است. او در سال 2016 در میامی آمریکا و پس از آن، «محمت هاکان آتیلا»، از مدیران ارشد «هالک بانک» ترکیه در نیویورک به اتهام پولشویی برای ایران بازداشت شدند.

ضراب که در ترکیه به عنوان همسر سابق «ابرو گوندش»، خواننده معروف ترکیه‌ای نیز شناخته می‌شود پس از بازداشت، اتهام‌های مطرح شده علیه خود را پذیرفت و در دادگاه علیه «محمت هاکان آتیلا» شهادت داد. او پولشویی‌های گسترده‌ای برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران انجام داده است.

این تاجر ایرانی در دسامبر سال 2013 نیز به اتهام‌های قاچاق طلا، پولشویی و پرداخت و دریافت رشوه در ترکیه بازداشت شده بود. بازداشت او در ترکیه که جنجال زیادی به‌پا کرده بود، نهایتا با دخالت افراد نزدیک به رجب طیب اردوغان و با برکناری دادستان‌های پرونده، رضا ضراب دو ماه پس از بازداشت آزاد شد.

«هالک بانک» به لحاظ میزان دارایی، پنجمین بانک بزرگ ترکیه است.