ایران به یک کشور واردکننده گاز تبدیل می‌شود

محسن خجسته‌مهر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، اظهار کرد به‌دلیل افت تولید گاز در میدان پارس جنوبی اگر «سناریوهای جبرانی» اعمال نشود، ایران به یکی از واردکنندگان گاز در دنیا تبدیل خواهد شد.

خجسته‌مهر شنبه 23 اکتبر در مصاحبه‌ با «تسنیم» خبر داد که مسئولیت توسعه فاز 11 پارس جنوبی، پس از آن‌که در دولت حسن روحانی از شرکت «پتروپارس» گرفته شده بود، در دولت ابراهیم رئیسی دوباره به این شرکت واگذار شد.

او با اشاره به میدان «آزادگان جنوبی» گفت لغو قرارداد توسعه این میدان توسط دولت حسن روحانی، ایران را از درآمدی 6 میلیارد دلاری محروم کرده است.

میدان آزادگان که یکی از میدان‌های نفتی ایران است، در سال 2009 به «شرکت ملی نفت چین» سپرده شد تا برای تولید روزانه 320 هزار بشکه نفت توسعه یابد. بیژن نامدار زنگنه، وزیر وقت نفت ایران، قرارداد این شرکت چینی را در سال 2014 لغو کرد. به گفته شرکت ملی نفت ایران، از مجموع 185 حلقه چاهی که قرار بود در فاز نخست توسعه این میدان به بهره‌برداری برسد، این شرکت چینی تنها هفت حلقه چاه حفاری کرده بود.

واردات گاز
ایران از لحاظ ذخایر گاز طبیعی در جهان در مرتبه دوم و از لحاظ تولید گاز در مرتبه سوم است اما به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری و عدم توسعه میادین و صنایع گازی با مشکلاتی در روند تولید و توزیع گاز مواجه است.

جواد اوجی، وزیر نفت ایران پیش‌تر خبر داد که این کشور با کمبود 200 میلیون متر مکعب گاز در فصل زمستان مواجه خواهد شد.

عملکرد ایران در مدیریت منابع گازی باعث شده که این کشور برای فراهم‌کردن نیاز خود، به واردات گاز روی بیاورد.

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی در مجلس ایران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایلنا» از احتمال واردات گاز از ترکمنستان خبر داده بود. این در حالی است که ترکمنستان به دلیل بدهی 2 میلیارد دلاری ایران، از ابتدای سال 2017 صادرات گاز به این کشور را متوقف کرده است.

نخعی با اشاره به اینکه منابع گازی ایران عمدتاً در جنوب ایران قرار دارند، عنوان کرد که ایجاد خط لوله و زیر ساخت برای انتقال گاز از جنوب به شمال ایران «منطقی» نیست. از همین رو، او واردات گاز از ترکمنستان را در «تضاد با سیاست‌های کلی استقلال انرژی ایران» ندانست.

پیشتر محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت تولید برق نیروگاه‌های حرارتی ایران ضمن ابراز نگرانی از کمبود منابع سوخت مایع و گاز در این کشور، از احتمال خاموشی در زمستان به‌دلیل کمبود سوخت خبر داده بود.

زمستان سال گذشته نیز قطعی گاز و خارج شدن نیروگاه‌های سیکل‌گازی موجب شد تا تهران و بسیاری از شهرهای دیگر ایران شاهد قطعی گسترده برق باشد. قطعی گاز سبب شد تا نیروگاه‌ها برای تامین برق، مازوت را جایگزین گاز کنند و این تغییر در سوخت مصرفی باعث آلودگی شدید هوا در بسیاری از نقاط ایران شد.