خانه / اخبار مهم روز / مقتدی صدر: به هیچ کشور خارجی اجازه مداخله در نتایج انتخابات عراق را نخواهیم داد

مقتدی صدر: به هیچ کشور خارجی اجازه مداخله در نتایج انتخابات عراق را نخواهیم داد

رهبر جریان صدر با تهدید به برداشتن گام‌های قاطع، بر مخالفت خود با مداخله کشورهای خارجی‌ در عراق تاکید کرد

مقتدا صدر، رهبر «جریان صدر» ضمن مخالفت خود با هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی عراق، تهدید کرد اگر این کشورها مداخله در امور داخلی کشورش را متوقف نکنند، اقداماتی قاطع علیه آنها اتخاذ خواهد کرد.

رهبر جریان صدر، یک‌شنبه 24 اکتبر در صفحه توییتر خود نوشت، «گفتگوها با کشورهای همسایه که به صورت آشکار در امور سیاسی و امنیتی عراق دخالت می‌کنند، آغاز شده تا از فعالیت‌های مداخله‌جویانه آنها جلوگیری شود.»

صدر که بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق بیشترین تعداد کرسی‌ها را در انتخابات پارلمانی اخیر به دست آورد، گفت: «اگر کشورهای مداخله‌گر در عراق از دخالت خود دست کشیدند، از آنها استقبال خواهیم کرد، اما اگر به مداخله خود ادامه دهند، علیه آنها به روش‌های دیپلماتیک بین‌المللی شناخته شده متوسل خواهیم شد».

او همچنین کشورهای مداخله‌جو در عراق را بدون ذکر نام به کاهش سطح روابط اقتصادی و تجاری تهدید کرد.

اقدامات قاطع
مقتدا صدر هشدار داد، ناقضان حاکمیت عراق با کاهش سطح نمایندگی دیپلماتیک و سایر اقدامات قاطعانه معمول در روابط بین‌المللی و منطقه‌ای روبرو خواهند شد.

رهبر جریان صدر با اشاره ضمنی به مداخلات ایران در عراق تاکید کرد که برای حفاظت از گذرگاه‌های مرزی، بنادر و فرودگاه‌ها و کنترل دقیق آنها تلاش خواهد کرد.

مقتدا صدر تاکید کرد، عراق در امور هیچ یک از کشورهای همسایه دخالت نخواهد کرد و خاک این کشور مکانی برای ضربه‌زدن به همسایگان به‌ویژه کشورهایی که به حاکمیت عراق احترام می‌گذارند، نخواهد بود.

او اظهار داشت، «به هیچ کشوری درباره موضوع انتخابات عراق و نتایج آن و شکل‌گیری ائتلاف‌های پارلمانی و تشکیل دولت آینده اجازه دخالت نخواهد داد.»

گفتنی است که جریان صدر پس از کسب بیشترین کرسی در انتخابات زودهنگام دهم اکتبر گذشته، امکان معرفی نخست‌وزیر آینده عراق را دارد اما برای تشکیل کابینه به ائتلاف با دیگر گروه‌ها و نیروهای سیاسی حاضر در پارلمان نیازمند است.

طبق اعلام نتایج اولیه انتخابات توسط کمیسیون انتخابات عراق، جریان صدر بیش از 70 کرسی از مجموع 329 کرسی پارلمان را کسب کرد و همزمان «ائتلاف فتح»، از جریان‌های وابسته به ایران شاهد کاهش چشمگیر کرسی‌های پارلمانی خود بود.

از سویی، شورای امنیت سازمان ملل متحد از نقش دولت و کمیسیون انتخابات عراق در برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر این کشور قدردانی کرد.

شورای امنیت همچنین با تمجید از روند کلی انتخابات از تمهیدات دولت عراق برای جلوگیری از خشونت و اجرای سالم و شفاف انتخابات در عراق تقدیر کرد.