آمریکا فرمانده پهپادی سپاه پاسداران و سه ایرانی دیگر را تحریم کرد

دولت آمریکا روز جمعه هفتم آبان شبکه‌ای از شرکت‌ها و افرادی که نقش کلیدی در برنامه پهپادی سپاه پاسداران و نیروی قدس آن دارند را تحت تحریم قرار داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد سعید آقاجانی (آراجانی)، فرمانده واحد پهپادی سپاه پاسداران، و سه نفر دیگر را به همراه دو شرکت به دلیل ارتباط با شبکه پهپادی سپاه پاسداران و نیروی قدس تحریم کرده است.نابر بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا که روز جمعه هفتم آبان منتشر شد، چهار ایرانی تحریم‌شده شامل سعید آقاجانی (آراجانی)، یوسف ابوطالبی، عبدالله محرابی و محمدابراهیم زرگر تهرانی (با اسم دیگر میلاد جهانی) می‌شوند.

بر اساس بیانیه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه، آقاجانی مسئول حمله ۲۹ ژوئن امسال به کشتی باری «مرسر استریت» در سواحل عمان بود که منجر به کشته شدن دو نفر شد، و همچنین حمله سه سال پیش به تاسیسات نفتی جنوب عربستان و حملات دیگری در همان سال به کشتی‌های سعودی، اماراتی و نروژی، به مسئولیت او انجام شده است.

محمد ابراهیم زرگر تهرانی که از طریق شرکت کیمیا تجارت سیوان به سپاه پاسداران در آزمایش پهپاد و انتقال آنها به عراق کمک کرده، عبدالله محرابی رئیس سازمان تحقیق و جهاد خودکفایی، و شرکت «اوج پرواز ما دو نفر» و مدیرعامل آن یوسف ابوطالبی، از دیگر تحریم شدگان هستند.

والی آدِیِمو، قائم مقام وزیر خزانه داری آمریکا در همین ارتباط گفته است، توزیع پهپاد در خاورمیانه توسط ایران خطری برای صلح و ثبات بین‌المللی است و نیروهای نیابتی ایران با این پهپادها به نیروهای آمریکا و شرکای آن و خطوط کشتیرانی بین‌المللی حمله کرده‌اند.

این وزارتخانه همچنین دو شرکت ایرانی به نام‌های «کیمیا پارت سیوان» و «اوج پرواز ما دو نفر» را نیز به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران و نیروی قدس تحریم کرده است.

به گفته وزارت خزانه‌داری، محرابی با سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوایی سپاه پاسداران ارتباط داشته و ابوطالبی نیز از اعضای شرکت کیمیا پارت سیوان بوده است.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری، این افراد و شرکت‌های تحریم‌شده همگی اعضای شبکه‌ای بوده‌اند که کمک‌های مهمی به برنامه پهپادی سپاه پاسداران و نیروی قدس می‌کرده‌اند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمده است: در دوران مدیریت آقاجانی، واحد پهپادی سپاه پاسداران در تاریخ ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۱ به کشتی مرسر استریت در نزدیکی سواحل عمان حمله کرد که دو کشته برجای گذاشت.

همچنین به نوشته این بیانیه، آقاجانی مسئولیت حمله پهپادی سال ۲۰۱۹ به پالایشگاه عربستان را بر عهده داشته است.

پیش از این نیز نام سعید آقاجانی (آراجانی) به عنوان ناظر حملات پهپادی تابستان سه سال پیش به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی مطرح شده بود.

در مرداد امسال و پس از حمله پهپادی به کشتی مرسر استریت نیز بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، برای اولین بار از آقاجانی نام برد و او را مجری اصلی حمله به این کشتی معرفی کرد.

وی اعلام کرد سعید آقاجانی تجهیزات، آموزش و برنامه‌ها را ارائه می‌کند و مسئول اقدامات تروریستی بسیاری در منطقه بوده است.