خانه / اخبار مهم روز / شماری از فعالان مدنی و زنان بامیان خواستار آزادی زنان و بازشدن مدارس به‌روی دختران افغانستان شدند

شماری از فعالان مدنی و زنان بامیان خواستار آزادی زنان و بازشدن مدارس به‌روی دختران افغانستان شدند

در ادامه تظاهرات زنان افغانستانی در شهرهای مختلف این کشور، برای مطالبه‌ حقوق‌شان از طالبان، این‌بار مرکز ولایت (استان) بامیان، شاهد تجمع اعتراضی زنان بود.

شماری از فعالان مدنی و زنان، یک‌شنبه 31 اکتبر (9 عقرب)، در مرکز بامیان، دست به تظاهرات زدند و خواستار آزادی زنان، حق اشتغال و بازشدن دروازه‌های مدارس به‌روی دختران شدند.

آن‌ها با حمل پلاکاردهایی که روی‌شان جملات «جامعه خالی از زنان، جامعه معیوب است»، «زنان را حذف نکنید»، «دروازه دانشگاه‌ها را باز کنید» و «در دین مبین اسلام، حقوق زنان محفوظ است»، به‌محروم شدن زنان از اجتماع اعتراض کردند.

زنان افغانستانی همچنان با شعارهای مانند «کار، تحصیل، آزادی، حق مسلم ماست» و «جامعه‌ای بدون حضور زنان، فلج است»، خواستار مشارکت سیاسی و معنادار زنان در این کشور شدند.

به گفته معترضان، شهروندان، به‌ویژه زنان، زیر نظارت جهانیان، از حقوق اولیه خویش محروم شده‌اند.

در پایان این اعتراض، قطعنامه‌ای نیز از سوی معترضان صادر شد که در آن آمده است: «ما از تمامی نهادهای مسئول می‌خواهیم که هرچه زودتر دروازه‌های مکاتب (مدارس) و دانشگاه‌ها را به‌روی دختران باز کرده و فرصت کاری را از آنان نگیرند»، بلکه باید «زنان افغانستان بیشتر از قبل مورد حمایت قرار گیرند.»

بر بنیاد اعلامیه، شهروندان مناطق مرکزی، در وضعیت بدی اقتصادی بسر میبرند و نیاز جدی به کمک‌های بشردوستانه دارند، معترضان از جامعه‌جهانی و نهادهای حقوق‌بشری خواستند برای جلوگیری از فاجعه انسانی قریب‌الوقوع، به شهروندان کمک کنند.

معترضان در بخشی از اعلامیه‌شان، با ابراز نگرانی از تشدید خشونت‌ها، اظهار کردند: «فعالان‌ مدنی، روزنامه‌نگاران و شهروندان بگونه‌های مختلف مورد تهدید قرار می‌گیرند» و این موضوع سبب خودسانسوری گردیده است.

در این پیوند، زنان معترض، خواهان توجه جدی نهادهای حقوق‌بشری، در زمینه‌ حفاظت از کنش‌گران مناطق مرکزی و روزنامه‌نگاران بومی شدند.

پیش از این نیز شهرهای مختلف افغانستان، از جمله کابل، شاهد برپایی چندین تظاهرات از سوی زنان بود، اعتراضاتی که اکثرشان با مداخله طالبان به‌خشونت کشیده شدند و در برخی موارد، اعضای طالبان زنان و روزنامه‌نگاران را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

تعدادی از زنان روز شنبه نیز تصمیم داشتند برای مطالبه‌ حقوق‌شان در کابل تظاهرات راه‌اندازی کنند، اما گروه طالبان به آن‌ها اجازه برپایی تظاهرات را نداد.