دیدبان حقوق‌بشر از کانادا خواست روند تخلیه شهروندان افغانستانی را تسریع کند

سازمان دیدبان حقوق‌بشر، بار ارسال نامه‌ای به مقامات کانادایی، خواهان تسریع در روند تخلیه شهروندان آسیب‌پذیر افغانستانی شد.

سازمان دیدبان حقوق‌بشر، سه‌شنبه 2 نوامبر (11 عقرب)، از وضعیت شهروندان آسیب‌پذیر، از جمله روزنامه‌نگاران، قاضیان زن، دگرباشان جنسی و اقلیت‌های مذهبی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و توضیح داده است طالبان به‌طور فعالانه در جستجوی آن‌ها هستند.

در نامه‌ای که این سازمان به کانادا فرستاده آمده است، این گروه‌ها بیش‌تر در معرض خطر قرار دارند و با وجود تلاش کشورها، به‌خصوص کانادا، تنها تعداد اندکی از شهروندان آسیب‎پذیر به مکان‌های امن انتقال یافته و اغلب آن‌ها همچنان در افغانستان بسر می‌برند.

دیدبان حقوق‎بشر، خطاب به جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و همچنین وزرای مهاجرت و خارجه این کشور، نوشته است که بحران در افغانستان را به‌عنوان وضعیت حاد اولیه پناهندگی، به‌رسمیت شناخته و با استفاده از راه‌های ممکن روند تخلیه شهروندان آسیب‌پذیر افغانستان را سرعت بخشند.

پس از خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، بسیاری از روزنامه‌نگاران، کنش‌گران و اقلیت‌های مذهبی در این کشور گرفتار مانده‌اند و روند تخلیه‌ای آن‌ها به کندی پیش می‌رود.

از سویی دیگر، دفتر هیئت معاونت سازمان ملل (یوناما) در این کشور، خواهان اقدامات جدی برای محافظت از روزنامه‌نگاران شده است.

در خبرنامه یوناما آمده است، مته نودسن، معاون هیئت معاونت سازمان ملل، به مناسبت روز جهانی پایان‌دادن به مصون ماندن از مجازات جرایم علیه روزنامه‌نگاران، با شماری از روزنامه‌نگاران در کابل دیدار کرده و خواهان محافظت از روزنامه‌نگاران و آزادی بیان شده است.

بر بنیاد خبرنامه یوناما همچنان آمده است که باید به مصونیت از مجازات جرایم علیه روزنامه‌نگاران در افغانستان پایان داده شود.

آخرین نیروهای آمریکایی و بین‌المللی در 30 اوت سال جاری میلادی، کابل را ترک کردند و ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد در این عملیات تخلیه که در تاریخ جهان بی‌سابقه بوده بیش از 123 هزار نفر از اتباع آمریکایی و شهروندان افغان و سایر اتباع خارجی را از کابل به خارج از افغانستان انتقال داده است.