ممانعت نیروهای امنیتی از یورش شبه‌نظامیان طرفدار ایران به منطقه سبز بغداد

در تلاش نیروهای امنیتی عراق برای ممانعت از یورش طرفداران ائتلاف گروه‌های شبه‌نظامی شکست خورده در انتخابات عراق به سوی منطقه سبز بغداد، 125 نفر زخمی شدند.

وزارت بهداشت عراق جمعه، 5 نوامبر، در این‌باره اعلام کرد که در درگیری‌های شدید پیرامون منطقه سبز بغداد میان نیروهای امنیتی و ائتلاف گروههای شبه‌نظامیان شکست خورده در انتخابات این کشور، 125 نفر زخمی شدند که 27 نفر از آنها غیرنظامی و بقیه از نیروهای امنیتی بودند.

وزارت بهداشت عراق ضمن تکذیب خبر کشته شدن دو نفر در این درگیری‌ها همچنین تاکید کرد که هیچ‌کدام از زخمی شدگان به ضرب گلوله زخمی نشده‌اند.

بنا به گزارش خبرنگار «العربیه» حضور نیروهای امنیتی در منطقه سبز بی‌سابقه بوده و آتش‌سوزی نیز در پیرامون این منطقه شدیدا حفاظت شده در داخل یکی از چادرهای تظاهرکنندگان در نزدیکی دروازه منطقه سبز بر اثر برخورد بین آنها و نیروهای امنیتی رخ داد.

بنا به گزارش‌ خبرگزاری‌ها درگیری‌های میان تظاهرکنندگان طرفدار ایران و نیروهای امنیتی عراق در بغداد برای چندین ساعت ادامه داشت و پس فروکش کردن، در مناطق دیگری از جمله اطراف پل معلق در شهر بغداد از سرگرفته شد.

در همین راستا برهم صالح، رئیس جمهوری عراق خواستار حفظ خویشتن‌داری و غلبه دادن منافع عالی ملی شد.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق نیز با بیان این‌که او دستور داده تحقیقات در مورد اعتراضات و درگیری با نیروهای امنیتی در بغداد فورا آغاز شود، گفت: «ما بر آزادی تظاهرات مسالمت‌آمیز تاکید می‌کنیم و از نیروهای امنیتی می‌خواهیم که با معترضان به صورت حرفه‌ای برخورد کنند».

الکاظمی همچنین از همه معترضان به نتایج انتخابات خواست تا آرامش خود را حفظ کرده و به گفت‌وگو روی بیاورند.

تهدید به اقدام مسلحانه علیه نیروهای امنیتی
معترضان طرفدار ائتلاف گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران سعی می‌کردند به منطقه سبز شدیدا حفاظت شده که مقر سفارت‌خانه‌های خارجی در بغداد است، یورش ببرند که نیروهای امنیتی با آنها مقابله کردند و در حالی که تعقیب و گریز در مجاورت این منطقه ادامه داشت، عقب رانده شدند.

در ادامه تنش‌زایی‌ها گروه شبه‌نظامی «عصائب اهل الحق» مورد حمایت ایران به رهبری «قیس الخزعلی» تهدید کرد که با قدرت به نیروهای امنیتی عراق پاسخ خواهد داد. و به دنبال آن گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران به اقدام مسلحانه علیه نیروهای امنیتی عراق در منطقه سبز بغداد تهدید کردند.

در واکنش به این خشونت‌ها جریان صدری به رهبری مقتدی صدر، روحانی شیعی عراقی که ائتلاف پیروز در انتخابات عراق است، تنش‌زایی ائتلاف‌های شکست خورده در انتخابات را « امری خطرناک» توصیف کرد. مقتدی صدر، رهبر این جریان صدری گفت که نباید تظاهرات مسالمت‌آمیزی که با هدف اعتراض به نتایج انتخابات برگزار می‌شود به خشونت و تضعیف نظام سیاسی ختم شود.

اعلام وضعیت فوق‌العاده
به دنبال یورش طرفداران شبه‌نظامیان ایرانی در عراق و حمله آنها به نیروهای امنیتی در مجاورت منطقه سبز در بغداد در این شهر وضعیت اضطراری اعلام شد.

در همین حال، رسانه‌های عراقی گزارش دادند که به‌دنبال درگیری شدید میان معترضان طرفدار شبه‌نظامیان شکست خورده در انتخابات و نیروهای امنیتی در نزدیکی برخی از دروازه‌های منطقه سبز، نیروهای امنیتی در اطراف منطقه سبز، وضعیت فوق العاده اعلام کردند.

به گزارش رسانه‌های عراقی به نقل از یک منبع امنیتی، نیروهای امنیتی در میدان التحریر بغداد در بحبوحه فراخوان نیروهای مخالف نتایج انتخابات برای تظاهرات امروز، مستقر شده بودند.

این منبع گفت: «نیروهای انتظامی در میدان التحریر و نزدیک پل الجمهوریه برای مقابله با هر گونه شرایط اضطراری، مستقر شدند.»

شایان ذکر است که ائتلاف نیروهای شبه‌نظامی شکست خورده در انتخابات پارلمانی 10 اکتبر عراق، کمیسیون عالی مستقل انتخابات این کشور را به ایفای نقش مشکوک متهم کردند.

نیروهای «هیأت هماهنگی» شامل ائتلاف نیروهای شیعه شکست خورده در انتخابات، یعنی ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری، ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی، نیروهای دولتی به رهبری عمار الحکیم و ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی، روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند:«کمیسیون انتخابات، همچنان نقشی مشکوکی را ایفا می‌کند که شامل نحوه تعامل با موضوع رسیدگی به اعتراض‌های مستدل ارائه شده است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «از شورای عالی قضایی و دادگاه محترم فدرال می‌خواهیم که برای نجات کشور از خطر آنچه کمیسیون فاقد صلاحیت ایجاد کرده، مداخله موثر داشته باشد.»

در این بیانیه همچنین از مردم در تمامی استان‌های عراق خواسته شده بود تا به تظاهرات اعتراضی مسالمت‌آمیز علیه نتایج انتخابات بپیوندند.