انتقاد لیندزی گراهام و جان بولتون از آشفتگی رویکرد دولت ترامپ مقابل ایران

لیندزی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه، و جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید، به علت آشفتگی رویکرد دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، نسبت به مساله ایران، از دولت قبلی انتقاد کردند.

به گزارش «جوییش اینسایدر»، جمعه 5 نوامبر، در جریان کنفرانس مجازی که پنج‌شنبه به میزبانی سازمان «اتحاد علیه ایران اتمی» برگزار شد، سناتور گراهام گفت که دولت ترامپ مدام از روشن کردن «هدف نهایی» خود درباره ایران طفره می‌رفت.

به گفته وی، «انتقادی که از دولت ترامپ می‌شود، و به نظرم بجاست، این است که بالاخره آخر بازی [ایران] چه بود؟ از برجام خارج شدید، که من هم آن را دوست نداشتم، ولی آخرش چه می‌خواستید بکنید؟ من بارها مقامات دولت ترامپ را تحت فشار قرار دادم، اما آنها هرگز به من یک جواب روشن ندادند که آخرش چه می‌خواهند بکنند.»

جان بولتون در این باره گفت که دولت ترامپ در مورد کارزار فشار حداکثری علیه رژیم ایران «کم‌کاری» کرده است. او افزود که «ما می‌توانستیم خیلی بیشتر از این فشار وارد کنیم، ولی همه با یک کارزار فشار حداکثری واقعی همراه نبودند.»

گراهام افزود: «رویکرد کنونی ما برابر ایران باید بر اساس دو محور شکل بگیرد، اول به آنها نشان بدهیم که گزینه درگیری نظامی – که آنها حتما در آن بازنده می‌شوند – واقعی است. و بعد برای آنها فرصتی فراهم کنیم تا بدون غنی‌سازی اورانیوم، به انرژی اتمی برسند.»

سناتور کارولینای جنوبی تاکید کرد: «اگر آنها به همین مسیر فعلی ادامه بدهند، در نهایت اسرائیل مجبور می‌شود کاری بکند. لذا ما باید به رژیم ایران نشان بدهیم در صورت ادامه رفتار کنونی، بقای خودش را به خطر می‌اندازد.»

بولتون درباره افغانستان نیز اظهار نظر کرد و گفت، باورش این است که دولت ترامپ در قبال افغانستان همین کاری را می‌کرد که دولت بایدن کرد. وی افزود: «خروج از افغانستان پیامدهای گسترده‌ بسیار بدی برای ایالات متحده در سطح جهان خواهد داشت و ایران از چنین فرصتی سو استفاده خواهد کرد».

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در نهایت تلاش‌های دولت بایدن برای خروج از خاورمیانه و تمرکز بر چین را «درکی کودکانه از سیاست خارجی» خواند و گفت که چین به دنبال افزایش نفوذ خود در ایران و سرتاسر خاورمیانه است.