موساد: از حمله ایران به اتباع اسرائیلی در آفریقا جلوگیری کردیم

کانال ۱۲ اسرائیل گزارش داد موساد، سرویس اطلاعات این کشور، یک سری حمله تروریستی ایران علیه اهداف اسرائیلی را در چند کشور آفریقا از جمله سنگال، غنا و تانزانیا خنثی کرده است.

بنا بر این گزارش، نیروی قدس سپاه پاسداران این حملات را طرح‌ریزی کرده بود و پنج مظنون با پاسپورت آفریقایی در ارتباط با این حملات بازداشت شده‌اند.

این پنج نفر در لبنان تحت آموزش نیروی قدس قرار گرفته‌اند و سپس در پوشش طلبه به آفریقا برگشته‌اند.

این افراد چندین ماه شهروندان و تاجران یهودی و اسرائیلی را برای اجرای نقشه سپاه تحت نظر داشته‌اند، اما پیش از آنکه موفق به اجرای نقشه خود شوند به دست نیروهای اطلاعاتی محلی دستگیر شده‌اند.

کانال ۱۲ اسرائیل می‌گوید سرویس‌های اطلاعاتی محلی به کمک اطلاعاتی که از جاسوس‌های «غربی» دریافت کرده‌اند موفق به بازداشت این افراد شده‌اند. با اینکه این شبکه موساد را عامل خنثی شدن این حملات معرفی کرده، اما «تایمز آو اسرائیل» می‌گوید در گزارش کانال ۱۲ مشخص نشده موساد چه نقشی در این عملیات داشته است.

به گفته این شبکه، مقامات ایرانی این گزارش را رد کرده و آن را «بی‌اساس» خوانده‌اند. با این حال مقامات اسرائیلی، غنایی، تانزانیایی و سنگالی هنوز واکنشی به آن نداشته‌اند.

به گفته رسانه‌های اسرائیل، این طرح در راستای تلاش‌های ماه‌های اخیر سپاه قدس برای پاسخ به کشته شدن محسن فخری‌زاده، از چهره‌های اصلی برنامه اتمی جمهوری اسلامی است که مقامات ایرانی اسرائیل را عامل ترور او می‌دانند.

پیش‌تر در ماه فوریه، نیویورک تایمز گزارش داد شبکه‌ای از عاملان ایران در اتیوپی برای حمله به دیپلمات‌های اماراتی اجیر شده‌اند. ظاهرا انگیزه تلاش برای انجام این حمله، مخالفت ایران با عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل بوده است.

در ماه سپتامبر نیز مقامات قبرس یک شهروند آذربایجانی را به اتهام مشارکت در نقشه حمله به تاجران اسرائیلی در این جزیره بازداشت کردند.

پس از او نیز چندین فرد دیگر از جمله سه پاکستانی به اتهام مشارکت در این نقشه بازداشت شدند و قرار است در هفته‌های آینده محاکمه شوند.

اسرائیل این نقشه را اقدامی تروریستی از سوی ایران می‌داند