بایدن حمله پهپادی به اقامتگاه نخست‌وزیر عراق را شدیداً محکوم کرد

رییس جمهوری آمریکا، نخست وزیر بریتانیا و دبیرکل سازمان ملل حمله پهپادی به محل اقامت مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق را به شدت محکوم کردند. جو بایدن در بیانیه خود گفت که آمریکا در کنار دولت و مردم عراق می‌ایستد و «عاملان این حمله تروریستی» باید پاسخگو باشند.

حمله به محل اقامت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق شنبه شب انجام شد و وزارت کشور عراق در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حمله به منزل الکاظمی با سه پهپاد صورت گرفت و الکاظمی در این حمله آسیبی ندید اما تعدادی از محافظان او مجروح شدند.

با گذشت چند ساعت از این حمله، جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، روز یک‌شنبه شانزدهم آبان در بیانیه‌‌ای از اینکه مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق در حمله پهپادی به اقامتش آسیب ندیده ابراز خرسندی کرد و افزود: کسانی را که از خشونت برای تضعیف در روند دموکراتیک عراق استفاده می‌کنند به شدیدترین شکل محکوم می‌کنم.رییس جمهوری آمریکا، حمله به محل سکونت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، را «حمله تروریستی» خواند و گفت که عاملان این «حمله تروریستی» باید پاسخگو باشند.

بایدن خاطرنشان کرد که به تیم امنیت ملی خود دستور داده است تا در جریان تحقیقات دولت عراق برای شناسایی عاملان و مسببان حمله به اقامتگاه الکاظمی، هرگونه کمک لازم را به مقام‌های این کشور ارائه کنند.

رییس جمهوری آمریکا اضافه کرد که الکاظمی را به خاطر اینکه با وجود حمله به اقامتگاهش، مردم و گروه‌های سیاسی عراق را به آرامش و خویشتنداری و گفت‌وگو برای تقویت دموکراسی دعوت کرده، تحسین می‌کند.

از سوی دیگر، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده ضمن محکوم کردن حمله به اقامتگاه نخست وزیر عراق، در تماسی تلفنی با مصطفی الکاظمی گفت‌وگو کرده است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز حمله به منزل نخست وزیر عراق را اقدامی «تروریستی» توصیف کرد و در تماس تلفنی با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، تلاش برای ترور او را محکوم کرد.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، نیز روز یک‌شنبه اعلام کرد آنتونیو گوترش، ترور نافرجام مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق را قویا محکوم می‌کند.علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی با انتشار یک پست‌توییتری، نسبت به حمله پهپادی یاد شده واکنش نشان داد.

شمخانی از “فتنه جدید”ی سخن گفت و مدعی شد که رد این حمله به خارج از عراق و به نیروهایی مربوط می‌شود که هدف ایجاد ناآرامی و بی‌ثباتی عراق را دنبال می‌کنند.

مقتدی صدر، روحانی شیعه و برنده انتخابات اخیر عراق نیز حمله به کاظمی را اقدامی تروریستی خواند و تاکید کرد که ائتلاف سائرون به رهبری او از نخست‌وزیر عراق حمایت خواهد کرد.

در همین حال مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، گفت کسانی که پشت این حمله بودند به خوبی شناخته شده‌اند و معرفی می‌شوند.

دفتر نخست وزیر عراق نیز پس از نشست با فرماندهان ارشد امنیتی در پی حمله به محل سکونت الکاظمی، این حمله را «تروریستی» و «بزدلانه» و «هدف گرفتن دولت عراق از سوی گروه‌های مسلح جنایت‌کار» توصیف کرد.