شناسایی 3 تن از عاملان سوء‌قصد به جان نخست‌وزیر عراق؛ شورای امنیت محکوم کرد

در حالی شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای شامگاه دوشنبه، تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق را به شدت محکوم کرد و خواستار بازخواست عاملان این ترور نافرجام شد منابع آگاه به شبکه العربیه گفتند که 3 عضو شبه‌نظامیان مسلح تحت حمایت ایران که در این حمله پهپادی دست داشتند، شناسایی شدند.

کشورهای عضو شورای امنیت، دوشنبه 8 نوامبر، با اجماع طی بیانیه‌ای مطبوعاتی، حملات پهپادی بامداد یکشنبه به منزل مصطفی الکاظمی را «با شدیدترین لحن»، محکوم کردند.

اعضای شورای امنیت همچنین بر ضرورت محاکمه و مجازات عاملان، سازمان دهندگان، تامین کنندگان مالی و حامیان این اقدامات هولناک تروریستی تاکید کردند.

این در حالی است که سرلشکر یحیی رسول الزبیدی، مسئول رسانه‌ای ارتش عراق دوشنبه، در مصاحبه با «العربیه» تاکید کرد که حمله به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق ضربه به هیبت و اقتدار این کشور است.

او با تاکید بر آمادگی ارتش برای حفظ امنیت کشور، خاطر نشان کرد: «ما از هیچ تلاشی برای انجام تحقیقات درباره سوء‌قصد نافرجام به جان نخست وزیر فروگذار نخواهیم کرد. عاملان این عملیات را تحت پیگرد قرار داده و به دست عدالت خواهیم سپرد.»

در همین رابطه مقامات امنیتی و منابع نزدیک به شبه‌نظامیان عراق فاش ساخته‌اند که این حمله از سوی یک گروه مورد حمایت ایران انجام شده است.

در حالی که تحقیقات درباره سوء‌قصد نافرجام به جان الکاظمی، همچنان ادامه دارد، مقامات امنیتی و منابع نزدیک به گروههای مسلح عراق که خواستند نامشان فاش نشود دوشنبه، 8 نوامبر، به خبرگزاری «رویترز» گفته‌‌اند که این حمله توسط یک گروه مورد حمایت ایران، انجام شده و پهپادها و مواد انفجاری به کار رفته در این حمله ساخت ایران است.

دو مقام امنیتی نیز تاکید کردند که گردان‌های حزب‌الله عراق و عصائب اهل الحق به طور مشترک این عملیات را انجام دادند.

هادی العامری و قیس الخزعلی فرماندهان سپاه بدر و عصائب اهل طی درگیری‌های منطقه سبز بغداد و تجمعات اعتراضی به نتایج انتخابات به طور مکرر الکاظمی، نخست وزیر عراق و اعضای دولت او را تهدید می‌کردند.